- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 28 april 2011 08:08 uur
Een geringe hoeveelheid data is permanent verloren gegaan als gevolg van de dagenlange storing binnen de Amazon Web Services (AWS), de clouddiensten van Amazon. Dit meldt Infoworld.com.
Volgens Amazon gaat het om 0,07% van de data: deze gegevens zijn niet meer terug te halen of te herstellen: een zeer gering verlies gezien de enorme hoeveelheid data in de Amazon-cloud. Maar juist omdat Amazon zoveel data host, is het aantal getroffen klanten toch behoorlijk.
Alle getroffen AWS-services zijn wel weer volledig operationeel. In Europa had Amazon woensdag nog problemen met de netwerkverbindingen. Ook die zijn inmiddels verholpen. De status van alle services is te checken op de statuspagina van AWS.
Amazon heeft nog geen verklaring voor de dagenlange outage van de clouddiensten. De onderneming doet ook geen mededelingen over eventuele vervolgschade, hoewel Infoworld meldt dat deze schade er wel degelijk is. De site citeert Jeff Janer, directeur van Springpad – een platform waarop gebruikers agenda’s kunnen delen, dat flink te lijden heeft gehad van de storing: Springpad overweegt over te stappen naar alternatieven voor AWS.
Analisten verwachten dat meer klanten AWS de rug toe zullen keren, ondanks het feit dat de dienst van Amazon in de markt als robuust en stabiel gold.