- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 4 mei 2011 08:05 uur
Nog geen maand na de bèta-introductie van VMwares Cloud Foundry, heeft de Platform-as-a-service dienst al te kampen gehad met twee grote storingen. Gedurende twee dagen is de dienst urenlang onbereikbaar geweest.
Cloud Foundry, dat op 12 april is geïntroduceerd, is bedoeld om ontwikkelaars een cloudplatform te bieden om webapplicaties te bouwen en te hosten.
Op 25 deed zich de eerste storing voor. Die storing werd veroorzaakt door stroomuitval in de systemen van een storagecabinet. Hoewel de applicaties online bleven, kon er niet worden ingelogd en waren veel functies niet beschikbaar. De storing duurde echter wel bijna tien uur en werd ’s middags opgelost.
De volgende dag viel alles uit door een veel ernstiger fout, zo erkent VMware. Tijdens herstelwerkzaamheden na de eerste storing mislukte een poging om een detectiesysteem te implementeren waarmee nieuwe netwerkproblemen vroegtijdig gesignaleerd of voorkomen kunnen worden.
Dit mislukte waardoor de volledige netwerkinfrastructuur van Cloud Foundry uitviel. “Er ontstonden problemen bij alle loadbalancers, routers en firewalls en ook viel de interne dns-infrastructuur voor een deel uit waardoor Cloud Foundry van buitenaf onbereikbaar werd”, aldus VMware.
Omdat Cloud Foundry nog zo nieuw is, waren de gevolgen voor klanten gering. Zeker vergeleken met problemen die Amazon onlangs had met zijn Elastic Computer Cloud (EC2).