- Door
- John T. Knieriem
- geplaatst op
- 12 mei 2011 08:04 uur
Sony bewijst het soms schamele vertrouwen in public clouddiensten geen goede dienst. Voor de hele cloudcommunity zou de inbraak op de systemen van Sony een wake-up call moeten zijn. De problemen bij Sony en ook bij Amazon afgelopen weken zijn waarschijnlijk het topje van de ijsberg. Security- en business continuity zijn in de public cloud onvoldoende gewaarborgd, zo lijkt het.
Na bijna een maand is Sony er nog steeds niet in geslaagd om het Playstation Netwerk weer aan de praat te krijgen. Ze kunnen nog geen nieuwe datum geven waarop de dienst weer hersteld zal zijn.
De service ging uit de lucht nadat hackers erin waren geslaagd de privégegevens van ongeveer 100 miljoen Playstation netwerk-leden te stelen. Al snel werd gesuggereerd dat met verouderde software werd gewerkt, maar deze geluiden werden met klem tegen gesproken. Volgens Sony is er tot nu toe geen misbruik is gemaakt van gestolen creditcardgegevens.
Maar Sony heeft ondertussen wel een programma ontwikkeld dat eventueel gedupeerden ondersteunt. Het ‘Identity theft Protection Program’ voorziet onder meer in verzekeringsuitkeringen in geval misbruik en ondersteuning door eigen gespecialiseerde rechercheurs.
Verouderd
Vorige week gaf Sony schoorvoetend toe dat al eerder de gegevens van ongeveer 25 miljoen gebruikers waren gestolen bij een hack. Maar het zou hier gaan om een sterk verouderde database.
Het Playstation netwerk schijnt extreem ingewikkeld te zijn met 130 servers en meer dan 50 softwareprogramma’s, die worden gebruikt door 77 miljoen geregistreerde gebruikers. De loyaliteit van deze groep is groot. Een van de gebruikers laat weten dat hij tevreden dat Sony niet hals-over-kop de servers weer online brengt voordat vast staat dat alles weer veilig is.
De ontwikkelingen bij Sony en Amazon geven aan dat niet klakkeloos data gemigreerd kan worden naar publieke cloud diensten. Deze voorvallen zullen ongetwijfeld tot terughoudendheid bij potentiële klanten leiden.