- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 23 juni 2011 08:02 uur
-pakketten met voip als vaste telefonie component bij het internet. Een aanzienlijk deel is echter nooit gecompenseerd, omdat de gebruikers al dan niet gefaseerd zijn overgegaan op 100 procent mobiel.
Het aantal aanbieders (netwerkexploitanten) van mobiele telefonie is bijna in elk land groter dan er ooit koperdraad leveranciers zijn geweest, waardoor onder de streep de voormalige vaste telefonie monopolisten hoe dan ook klanten en marktaandeel zijn kwijt geraakt.
Zoals bekend heeft dat ertoe geleid dat die bedrijven flink in de kosten zijn gaan snijden en afscheid van veel personeel hebben genomen. Maar die focus op kostenverlaging is niet zaligmakend. Wat er nodig is, althans in de optiek van veel telecombedrijven, is dat de inkomsten toenemen. Daarom zijn deze bedrijven al jaren op zoek naar andere bronnen van omzet.
Niet zelden is in het recente verleden gekozen voor internationale expansie. Een term die op papier gelijk stond met het (gedeeltelijk) overnemen van een concurrent in het buitenland om meer geld te genereren. Begrijpelijker wijze werd er vooral gekozen voor internet- of mobiele telefoniebedrijven. Dat was namelijk de toekomst en daarmee konden over een langere periode de wegvallende inkomsten op de thuismarkt door het inzakken van vaste tikken worden gecompenseerd.
Ook daar is de klad in gekomen. Oorzaken: regelgeving door Brussel voor de tarieven voor mobiele telefonie en prijsdruk door concurrentie op het gebied van internet. Dan doemt de vraag op, waar gaan telefoniebedrijven hun geld mee verdienen?
Die vraag is vorige week beantwoord door Sir Michael Rake van British Telecom. BT heeft aangekondigd op zoek te gaan naar telefoniepartners voor samenwerking en overname in Azië. Gaat BT in dat werelddeel met een gestaag groeiende bevolking en welvaart inzetten op mobiele telefonie en dus concurreren met de lokale spelers?
Het antwoord lijkt te zijn: nee, niet uitsluitend. In Azië groeit namelijk ook het aantal vaste telefoonlijnen nog steeds. Waarin de eerste wereld het afgelopen decennium het aantal fixed line per 100 inwoners is gedaald van 48,7 naar 40,8 is het in Azië gegroeid van 7,9 naar 12 (bron).
Op het gebied van ouderwetse vaste telefonie is in Azië dus nog de nodige groei mogelijk. BT heeft veel kennis van aanleg en efficiënt onderhoud van dergelijke netwerken. Vaste telefonie exploiteren is met die ervaring een cash cow, slimme zet dus van BT.