- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 7 juli 2011 08:01 uur
In bijna elke sector is het gebruikelijk dat de eerste lichting bedenkers en uitvoerders van een nieuwe dienst of product na verloop van tijd het werk overlaat aan een nieuwe generatie techneuten, marketeers en verkopers.
Dat is ook bij de accessproviders VTX en PI.net gebeurd, waarbij nog moet worden vermeld dat de bedrijven zijn samengegaan, twee keer van naam zijn veranderd en inmiddels helemaal niet meer als zodanig bestaan. Een recent gehouden PMG-reünie bood gelegenheid te peilen hoe de medewerkers die processen hebben ervaren en wat ze ervan geleerd hebben.
Wat menigeen is bijgebleven is de omvang van de uitstroom. Planet Media Group (PMG) telde op een gegeven moment ruim 600 medewerkers, inclusief de helpdesk. Nadat enkele jaren geleden de stekker uit het laatste brand (HetNet) is getrokken, blijft er niet veel internetkennis meer over. Minder dan 10 leden van die grote groep zijn nog in dienst bij de internettak van de huidige exploitant. De rest is vertrokken.
De uitstroom van medewerkers bij PMG werd op de eerste plaats ingegeven door de wens van de exploitant alle merken te voegen en daarmee banen te schrappen. Het verlies van de merken zorgde dat de aantrekkelijkheid van het werk sterk verminderde. Dat was op zijn beurt voor velen een concrete aanleiding uit eigen beweging op te stappen.
Maar nu komt het opvallende: men vertrok niet alleen bij het bedrijf, de overgrote meerderheid heeft ook nog eens de internetsector de rug toegedraaid. Wat er feitelijk is opgetreden is wat men noemt braindrain in de sector. Het verlies aan kennis is extra opvallend, omdat op redelijke termijn een aantal veranderingen zal plaatsvinden (denk aan IPv6 en FttH) waar specifieke kennis van bijvoorbeeld migraties hard nodig is. Dit is dus eigenlijk een negatieve ontwikkeling die ook op langer termijn groei kan afremmen. Met de krapte op de arbeidsmarkt die nu zichtbaar wordt, is het de vraag of dit proces van uitstroom niet afgeremd of zelfs gestopt had moeten worden.
Als ik naar de verschillende levensfasen van PMG kijk en vervolgens naar de hostingsector vermoed ik dat ook hosters – zelfs al zijn het kleinere bedrijven – dit punt, de samenhang tussen personeelsverloop en geloof in het merk of bedrijf goed in de gaten moeten houden.