- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 12 augustus 2011 08:07 uur
De OPTA heeft KPN en dochterbedrijf Telfort gezamenlijk een boete van 40.000 euro opgelegd naar aanleiding van de overname van CompuServe in 2009. Dat heeft telecomautoriteit donderdag bekendgemaakt.
De boete is opgelegd voor het niet op tijd informeren van toenmalig CompuServe-abonnees over een prijswijziging. Volgens de OPTA heeft Telfort – en dus KPN – nagelaten de abonnees van internettelefonie op tijd te informeren over een wijziging in hun contractsvoorwaarden. Daarnaast is de consument ook niet op tijd gewezen op de mogelijkheid zijn contract gratis te beĆ«indigen.
Telfort nam CompuServe op 1 december 2009 over. Nadat Telfort deze abonnees overnam, gold voor hen opeens een starttarief voor het bellen over internet. Dit starttarief van 5 cent betaalden zij nog niet bij CompuServe. Telfort informeerde de abonnees hier pas over, nadat de wijziging was ingegaan, zo oordeelt de OPTA.
Telefonieaanbieders zijn verplicht om wijzigingen in voorwaarden minimaal vier weken van te voren te laten weten. Als de wijziging in het nadeel is van de consument, moeten aanbieders hun klanten ook tenminste vier weken van te voren de mogelijkheid geven om het contract zonder verdere kosten op te zeggen. De telecomautoriteit constateert nu dat Telfort dit niet op tijd heeft gedaan.