Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Podcast: Moeten we E-Dentify niet dankbaar zijn?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 1 augustus 2008 08:02 uur

Zoals in elke branche zijn er ook in de hostingbranche een aantal rotte appels te vinden. Een van de meest verguisde bedrijven in onze branche is E-Dentify Internet Diensten, die het echt heel erg bont maken. In deze podcast genaamd “Moeten we E-Dentify niet dankbaar zijn” bekijk ik het eens van de positieve kant.

[audio:http://www.ispam.nl/wp-content/uploads/2008/08/ispam-podcast20080801.mp3]

De uitgeschreven tekst van de podcast staat hieronder.

Podcast: Moeten we E-Dentify niet dankbaar zijn?

Welkom bij deze ISPam.nl Podcast: Moeten we E-Dentify niet dankbaar zijn?

Als er één bedrijf in onze branche verguist is dan is dat E-Dentify Internet Diensten wel. Of het nou steeds technisch zo’n ramp is als het enkele jaren geleden was, weet ik niet, maar de verhalen over de wijze waarop met klanten om wordt gegaan blijven maar komen én van die verhalen lusten de honden geen brood. Denk aan kritiek op de dienstverlening of het bedrijf? Haha, afgesloten, praktijken waar ze in China vast een lintje voor zouden krijgen, maar naar Nederlandse begrippen is dat geen normale gang van zaken.

Nu is E-Dentify één van de rotte appels in onze branche en is E-Dentify daarom voor velen een concullega die ze liever kwijt dan rijk zijn. Alleen lijkt E-Dentify ondanks alle negativiteit rondom haar bedrijf toch nog door te gaan en zo persistent als onkruid te zijn, wat opzich een goede eigenschap voor een bedrijf is, maar E-Dentify is helaas zelf geen goed bedrijf.

Zelf heb ik enkel met E-Dentify te maken op het moment dat ze het weer eens niet eens zijn met een ervaring op ISPGids.com. In de meeste gevallen wordt er dan weer eens aangevoerd dat ze de klant met een negatieve ervaring niet bekend is. Waarbij in veel gevallen dan blijkt dat de domeinnaam van de zogenaamd onbekende klant door E-Dentify zelf is geregistreerd met E-Dentify zelf als administratief contactpersoon. Uiteindelijk had E-Dentify daarom de twijfelachtige eer om als eerste ISP geen bezwaar meer tegen ervaring  op ISPGids.com te kunnen maken, dat kan nog wel, maar dan per post.

Alleen zouden we E-Dentify niet dankbaar moeten zijn voor de dienst die ze de branche bewijst? Het belangrijkste onderscheidende vermogen van E-Dentify is de lage prijs van haar dienstverlening maar daarnaast lijkt E-Dentify door het soort bedrijf dat ze is ook een bepaald type klant aan te trekken door de prijsstelling, de wijze waarop het bedrijf communiceert en vul me maar aan als er verder nog dingen zijn waar E-Dentify mee zou kunnen scoren. In ieder geval heb ik het idee dat bepaalde (jeugdige) klanten die veel webhosters niet als klant willen hebben zich juist thuis voelen bij E-Dentify en dat is toch wel iets positiefs.

Indien er toch serieuze klant bij E-Dentify terecht komt, die hoopt voor een duppie op de eerste rang te zitten, dan komt die er snel genoeg achter dat ook wat betreft hosting goedkoop vaak duurkoop is. Al is goedkope kwaliteitshosting prima mogelijk, maar dan moet je net de krenten uit de pap weten te vissen en goed kijken en vergelijken op ISPGids.com.

De moraal van het verhaal, rotte appels als E-Dentify Internet Diensten zien we de hostingbranche liever vandaag nog dan morgen verlaten, ondanks dat heeft E-Dentify toch nog een nuttige functie.

Tot zover deze ISPam.nl Podcast. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Wido, 1 augustus 2008 9:51 am

Mijn vraag is nu, wanneer krijgt arnout een boete van 2500 euro?

Freek, 1 augustus 2008 10:26 am

Wat ik mij afvraag, is de opmerking:

"De moraal van het verhaal, rotte appels als E-Dentify Internet Diensten zien we de hostingbranche liever vandaag nog dan morgen verlaten, maar net zoals als ander ongedierte, zoals kakkerlakken en ratten, heeft E-Dentify toch nog een enigszins nuttige functie."

niet heel erg gewaagd? Ik kan me voorstellen dat de heren van e-dentify op z'n minst niet blij mee zijn. En gezien de ervaringen met e-dentify die ik hier lees zie ik er nog van komen dat Arnout binnenkort een brief op hoge poten van een advocaat op de mat heeft liggen.

DLH Douma, 1 augustus 2008 10:46 am

Sinds wanneer is het in Nederland strafbaar over feiten te praten? En laat staan de persvrijheid

Freek, 1 augustus 2008 10:51 am

@DLH Douma,

Gezien het feit dat je tegenwoordig in Nederland al wordt opgepakt wegens een paar cartoons lijkt het me niet ondenkbaar dat je voor een dergelijke uitspraak een advocaat achter je aan krijgt.

Of een aanklacht waar ik op doel een kans van slagen heeft weet ik niet, ik ben een engineer en geen advocaat.

Sebastiaan Stok, 1 augustus 2008 11:06 am

Dat woord word omschreven als laster, maar gezien hun reputatie is dit maar het topje van de ijsberg :)

Freek, 1 augustus 2008 11:09 am

@Sebastiaan

Dank je, ik was het woord ff kwijt.;-)

Arnout Veenman, 1 augustus 2008 11:28 am

Het zou echt geweldig zijn als E-Dentify stappen onderneemt, want een rechter kan namelijk ook verklaren dat het geen ik uitgesproken heb op waarheid berust en in het belang van het publieke debat is. Inhoudelijk kan er geen sprake van smaad (of laster) zijn, omdat dat het bewust aanranden van iemands eer of goede naam inhoudt en over de niet zo goede naam van E-Dentify gaat deze podcast, dus er valt dan ook weinig aan te randen.

Freek, 1 augustus 2008 11:35 am

@Arnout,

Ik ben benieuwd of ze het gaan proberen.

Pieter, 1 augustus 2008 12:35 pm

Heb deze host ook een jaar gehad maar daar het niet erg goed liep ben ik toen overgeschakeld naar een host waar ik zelfs te voet naar kon gaan. Spijtig genoeg heeft het maar een jaar mogen duren want door overname is ook deze host voor mij een rotte appel geworden. Hoop dat ik nu eindelijk eens voor meerdere jaren goed zit.

Was indertijd aangeraden om E-Dentify te nemen en heb zelf ook iemand aangeraden hetzelfde te doen.

Na meer dan een jaar weg te zijn merk ik nog maandelijks dat ze mijn account niet verwijderd hebben want krijg nog elke maand een mail van de mailinglijst van mijn website die niet meer bestaat.

Stewie, 1 augustus 2008 1:35 pm

Zo Arnout, dat hakt lekker door! :)
Wat is er gebeurd dat dit eruit komt floepen?

Arnout Veenman, 1 augustus 2008 1:57 pm

@Stewie, er is niks gebeurt, het is enkel dat ik een misstand aan de kaak wil stellen en daar een publieke discussie over los wil maken.

Jeroen, 1 augustus 2008 2:57 pm

Gewaagd stuk, waarin de meningen niet onderbouwd worden, en dus zeker niet vanzelf feiten zijn. We zullen zien wat de eventuele consequenties zijn ;)

Freek, 1 augustus 2008 3:09 pm

@Jeroen,

Niet onderbouwd? Even google raadplegen lijkt me onderbouwing voldoende.

Jeroen, 1 augustus 2008 3:57 pm

Ik ken de problemen bij e-dentify nauwelijks, dus voor mij is het onderbouwt ;)

Joris, 1 augustus 2008 10:48 pm

Waarom toch die ophef over totaal niet boeiende knutselbedrijfjes die er niet toe doen?

Erik H., 2 augustus 2008 6:51 pm

Als het mijn bedrijf was had ik inderdaad maandagochtend ook op de stoep van mijn veel te dure advocaat gestaan.

En ook denk ik : slechte publiciteit is ook publiciteit (riep Sander Vossen dat niet eerder op deze zelfde site ?)

Het is inderdaad een gegeven dat hoe goedkoper de diensten hoe "vervelender" de klant. Ik zie dat ook in onze omgeving.

Sebastiaan Stok, 3 augustus 2008 10:57 am

Slechte publiciteit kan je breken of maken.
Als blijkt dat het allemaal maar laster is niet berust op ware feiten (wat nu niet het geval is) dan kan je daar een aardig slaatje uit slaan.

Bedrijven zijn juist blij met publiciteit, goed of slecht.
Want als dat laatste niet waar is dan bewijst dat maar weer is hoe erg mensen een hekel aan jouw kwaliteit hebben :)

Marcel, 3 augustus 2008 12:01 pm

ooit jaren geleden een reseller pakket aangevraagd bij
e-dentify.
Dankzij hen hebben wij nu een goed lopende zaak.

Had ik dit niet gedaan was ik ook niet aan hosting begonnen denk ik, dus wij zijn e-dentify best dankbaar, al was het maar voor heel even..

Mathijs, 3 augustus 2008 1:56 pm

Leuke podcast voor een persoonlijke weblog, beetje kansloos voor ispam als ik eerlijk mag zijn.

Jesper, 4 augustus 2008 9:03 am

@ Mathijs

Daar sluit ik me bij aan. Ik kan ispam echt niet serieus nemen met dit soort verhalen. Al zal het allemaal best zo zijn.

Arnout Veenman, 4 augustus 2008 9:26 am

@Mathijs, Jesper, het punt dat jullie maken en ook dat van de anderen die dit artikel niet al te positief hebben gewaardeerd is duidelijk. Dat dit stuk niet binnen het 'normale' format van ISPam.nl past vind ik ook en daarom heb ik het ook in een podcast/opinie gegoten. Al is het me nu duidelijk dat dit ook niet als opinie in het format van ISPam.nl past en is dit dus niet voor herhaling vatbaar. Wel blijf ik van mening dat het ook de rol van ISPam.nl is om misstanden in de branche te adresseren.

Jesper, 4 augustus 2008 9:31 am

Dat ben ik absoluut met je eens. Deze vorm vond ik alleen niet erg professioneel. Dat je iets doet met kritiek is wel heel professioneel. :)

Nils, 4 augustus 2008 7:05 pm

Het is zeker wel voor herhaling vatbaar en past ook absoluut bij Ispam, alleen moet je geen namen noemen als het niet relevant is voor het artikel. E-dentify is maar een van de vele voorbeelden die je kunt noemen. Hou het wat algemener.

Marsja, 1 mei 2009 11:04 pm

Wij zijn op aanraden van iemand begonnen bij E-dentify en na het betalen van de facturen zouden we de gegevens krijgen zodat we de lucht in konden. Dus niet, we hebben diverse malen gemailt en gefaxt en nooit meer iets vernomen. Wij zijn toen overgestapt naar een andere provider en het "contract" is toen schriftelijk opgezegd. Tot we na een jaar weer een factuur kregen. Ze hadden daar dus niet hun huiswerk gedaan en hebben het dus maar weer opgezegd en vermeld dat we geen rekeningen betalen voor niet geleverde diensten. Ze hebben nu dus een deurwaarder ingeschakeld en daar zijn wij nu mee in conclaaf. Wij willen niet betalen voor niet geleverde diensten en ook wordt er gezegd dat wij inloggegevens hebben ontvangen en dat is dus absoluut niet zo, anders zouden we de rekening gewoon betalen. Is er iemand die ons hierin zouden kunnen adviseren of ondersteunen of iets?

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.