- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 29 september 2011 08:00 uur
Vorige week organiseerde Verizon in Nederland een bijeenkomst voor de pers. Aanleiding was de opening van een nieuw datacenter een dag later, waar elders al over is geschreven. Tegelijkertijd bood deze sessie de kans eens met de directie van deze, in dit land eerder onbekende, telco en it-dienstverlener van gedachten te wisselen. Dat leverde een blik in de keuken op van een bedrijf met ruim 190.000 personeelsleden verdeeld over niet minder dan 82 landen. Met andere woorden, dit was de gelegenheid eens een echte global player aan te horen.
Het was onvermijdelijk dat een groot deel van de presentaties en discussies betrekking hadden op de datacenters die de organisatie exploiteert. Voor de meeste marktkenners zal dat deel vooral interessant zijn geweest om de kennis op te krikken, echt nieuws was er niet te horen. Al vroeg ik me wel diverse keren af bij het horen van al die aantallen hoe het moet zijn om letterlijk honderden datacenters te managen. Alleen al de inkoop van hardware en energie op een dergelijk grote schaal lijkt me de taak voor een hele afdeling specialisten.
Op vragen van een journalist van Bloomberg over hoe groot de mondiale markt voor clouddiensten is, gaf Verizon aan dat men uitgaat dat de markt voor cloudservices (zonder SaaS achtige diensten!) van 10 miljard dollar nu naar 90 miljard dollar ultimo 2015 groeit. De sprekers maakten hierbij de kanttekening, dat lang niet elke type dienst geschikt is voor de cloud. Dat punt wordt vaker aangestipt. Oudere toepassingen of extreem bedrijfskritische toepassingen naar de cloud migreren wordt zelfs door meerdere partijen afgeraden. Wat partijen als Verizon wel moeiteloos naar de cloud zien migreren, zijn de dagelijkse toepassingen en er is natuurlijk veel vertrouwen in new business.
In die context was de visie van Verizon op M2M-communicatie wel opmerkelijk. Als er één type dienstverlening is waarvan men verwacht dat het gaat zorgen voor new business bij de klanten en daarmee vulling van de eigen datacenters, dan is het dat wel. M2M is in Nederland een begrip dat nog relatief weinig wordt gebruikt. Eén van de weinige keren dat ik het tegenkom is bij discussies over de slimme meter. Dan is een elektriciteitsmeter verbonden met een modem of voorzien van een simkaart, opdat het autonoom meterstanden en verbruik kan doorgeven. Het met je mobieltje betalen voor parkeren is ook een voorbeeld M2M-communicatie. Voor al dit soort 24/7-processen is schijnbaar veel opslag en rekencapaciteit nodig. En daaruit komt dan weer data die voor nieuwe toepassingen kan worden ingezet.
Dat dit impact gaat hebben op bestaande businessmodellen en partnerships is onvermijdelijk. Alleen al om die reden loont het de moeite deze ontwikkeling in de gaten te blijven houden.