- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 13 oktober 2011 08:00 uur
systeem en op het gebied van SLA’s bieden de deelnemers meer dan niet aangesloten partijen.
Bovenstaande voorbeelden zijn illustratief voor een heuse trend. Steeds meer bedrijven proberen zich namelijk op een vergelijkbare wijze te onderscheiden. In de regel door zich aan te sluiten bij een koepel- of brancheorganisatie en van daaruit zoveel mogelijk keurmerken en certificaten te behalen. Het gebeurt echter ook dat de onderneming op individuele basis streeft naar meer bewijs van het eigen kunnen. Bekende voorbeelden van het laatste zijn cursussen die door of voor Microsoft of Cisco worden aangeboden. Daarmee kan de ondernemer aantonen dat zijn personeel echt kundig is. Daarnaast is er nog de categorie certificaten en bewijzen van audits waaruit een degelijke bedrijfsvoering moet blijken. Tot die categorie horen de bekende ISO2700x en ISO900x reeks, maar ook ISAE3402.
Het aantal persberichten, waarin ondernemer X trots meldt bewijs Y te hebben behaald, dat wekelijks wordt verspreid is inmiddels indrukwekkend. Het idee ontstaat daardoor dat de it -en hostingsector zich aan het professionaliseren is. Natuurlijk zou het prettig zijn als dat daadwerkelijk het geval was. Hoe beter de bedrijven, des te minder klagende klanten en die combinatie staat volgens de boeken garant voor stabiele omzet en positieve groeipotentie.
De hele keurmerk -en certificatenwedloop is echter met twee kanttekeningen te relativeren.
Om te beginnen is de it- en hostingsector traditioneel zeer verdeeld. Geen van de koepels of brancheorganisaties vertegenwoordigt 100 procent van de aanbieders. Daarmee blijven er partijen bestaan die zich anders opstellen en het gekoesterde beeld van een fatsoenlijke sector met veel aandacht voor kwaliteit in een minder daglicht plaatsen.
Daarnaast hebben we recent meegemaakt hoe een ooit fatsoenlijk bedrijf is afgegleden en veel schade heeft aangericht, tot letterlijk buiten de landsgrenzen. Vooral die laatste case zal ervoor zorgen dat niet iedere klant of prospect blind vertrouwt op het aantal logo’s van certificaten of keurmerken dat op de website prijkt.
En welke lessen hieruit te trekken zijn? Keurmerken en dergelijke mogen nooit als enig bewijs van vaardigheid en professionaliteit dienen. Kwaliteit en degelijkheid toon je toch vooral aan door een vlekkeloze dienstverlening 24/7, 365 dagen per jaar.