- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 10 oktober 2011 08:07 uur
Internet service providers overdrijven de kosten die ze maken om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar bandbreedte van gebruikers. Dat stelt een Brits onderzoeksbureau.
Het bureau Plum Consulting heeft in opdracht van de BBC, Channel 4, Skype en Yahoo! het rapport ‘The open internet – a platform for growth’ (pdf) opgesteld. De belangrijkste conclusie is dat isp’s doen alsof ze veel kosten moeten maken om de almaar groeiende bandbreedte te leveren waar gebruikers behoefte aan hebben, maar dat het in de praktijk enorm meevalt. “De kosten van het dataverkeer zijn slechts een klein deel van de totale omzet van de isp”, aldus de onderzoekers.
Isp’s zouden niet moeten klagen over het stijgende gebruik van bandbreedte op vaste netwerken omdat de kosten de komende jaren gelijk blijven of zelfs zullen dalen, zo is de overtuiging van Plum Consulting. Bij mobiele netwerken liggen de kosten voor het uitbreiden van netwerkcapaciteit overigens wel hoger, maar ook daar zijn de kosten al gedaald.
Volgens de onderzoekers wordt de discussie over een open internet juist vertroebeld door een aantal misvattingen. Zo wordt definitief afgerekend met het idee dat contentproviders en applicaties zorgen voor enorme datapieken terwijl de aanbieders er niets meer voor betalen. “De groeiende vraag naar applicaties en content is juist goed, maar vereist wel investeringen in geavanceerde netwerken en dat past ook in het Europese beleid van de Digital Agenda”, schrijven de onderzoekers.
Het berekenen van extra kosten voor deze contentleveranciers zoals bijvoorbeeld Netflix of Youtube zou innovatie tegenhouden en houdt de mythe juist in stand. Het heffen van toeslagen voor contentproviders zou internet access providers er bovendien van weerhouden om netneutraliteit na te streven, menen de onderzoekers.