Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Neustar aan basis van nieuwe verkoopformule films

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 12 oktober 2011 08:06 uur

Neustar, onder meer bekend als registry van het .biz toplevel domein, vormt de spil in een nieuw concept waarmee consumenten video’s via internet kunnen streamen en kopen. Gisteren werd wereldwijd de eerste film beschikbaar gesteld volgens het nieuwe UltraViolet-principe.

Met UltraViolet kunnen consumenten een eigen verzameling van films en series maken die online centraal worden opgeslagen. De Media Cloud Service van Neustar is hiervoor gekozen. Dit is een Infrastructure-as-a-Service dienst die contentleveranciers zoals filmmaatschappijen kunnen gebruiken om hun materiaal aan het publiek aan te bieden.

Films kunnen met UltraViolet alleen gekocht worden, niet gehuurd. Afhankelijk van de aanbieder, worden de films gedownload of gestreamd. Ze kunnen gestreamd worden naar elke internetapparaat, inclusief settop boxen, smartphones en gameconsoles. Wie zijn film liever offline bekijkt, kan ervoor kiezen om deze te downloaden.

Omdat UltraViolet het antwoord op het illegaal downloaden van films moet zijn, is het afspelen van UltraViolet-films gebonden aan een aantal voorwaarden. Zo worden films die kunnen worden gedownload, beveiligd met een van de gekozen vijf DRM-beveiligingstechnologieën (Flash, Microsoft Play Ready, WideVine, OMA en Marlin). Wie een UltraViolet-film heeft gekocht, blijft daar eigendom van, tenzij de gebruiker zijn UltraViolet-account opheft.

Centraal
Het idee achter UltraViolet is dat gebruikers hun hele collectie films en tv-series kunnen bekijken wanneer en waar ze maar willen. Het enige dat ze daarvoor hoeven te doen, is inloggen op de website of de applicatie van de contentaanbieder te gebruiken.

UltraViolet-films zouden kunnen worden aangeboden door online videotheken, zoals in Nederland bijvoorbeeld MovieMax of Videolandondemand, maar ook bijvoorbeeld door kabelbedrijven als UPC en Ziggo aan hun digitale tv-abonnees.

UltraViolet werkt met één wereldwijd account voor elke gebruiker, ongeacht de partij die de films aanbiedt. Elke film die je koopt wordt centraal opgeslagen bij Neustar. Volgens de initiatiefnemers lost UltraViolet een paar problemen uit het verleden op. “Als je nu een video bij een online videotheek koopt, weet je niet of je die film over een paar jaar nog kunt bekijken. En als de retailer failliet zou gaan, of je de film daarna nog kunt afspelen”, zo legde TNO-consultant Menno Bangma, dinsdag in Hilversum uit.

Lancering
UltraViolet wordt gesteund door een tientallen bedrijven uit allerlei sectoren, waaronder Intel, AMD, Dell, Philips, Alcatel-Lucent, Akamai, Microsoft, Cisco, Sony en de meeste grote filmstudio’s. In de Verenigde Staten is dinsdag officieel een start gemaakt met UltraViolet met de verschijning van de eerste film (Horrible Bosses) voor dit platform. Daarna volgt een lancering in Groot-Brittannië, waarschijnlijk gevolgd door Europa.

 

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.