- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 28 december 2011 08:06 uur
Er zijn maar weinig bedrijven die hun CRM-applicatie in de cloud hebben draaien. CRM-software draait doorgaans binnen de bedrijven zelf.
Slechts 5 procent wordt in de cloud gehost en 10 procent wordt extern in een datacenter gehost. Dit blijkt uit een onderzoek (pdf) dat Computer Profile in de afgelopen 12 maanden heeft gevoerd onder 4500 it-managers van Nederlandse bedrijfsvestigingen.
Het percentage CRM-oplossingen dat wordt gehost in een datacenter van een externe dienstverlener is dus ongeveer twee keer zo hoog als het percentage cloudoplossingen, namelijk 10 procent. De overgrote meerderheid 85 procent van de CRM-opllossingen, draait nog altijd binnen de eigen organisatie.
Opvallend is dat de keuze voor een cloudoplossing in de zorgsector relatief hoog is. In die sector is namelijk 14 procent van de CRM-oplossingen een cloudvariant. Ook bij it-bedrijven en de telecomsector draait 10 procent van de CRM-pakketten in de cloud.
De meestgebruikte standaatdapplicaties zijn van Oracle (19 procent), SAP (17 procent) en Microsoft (9 procent). Het aandeel van de Nederlandse bedrijven die de CRM-oplossing van Salesforce.com gebruikt, wordt geschat op 3 procent.