- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 16 januari 2012 08:06 uur
Europese internetters zijn behoorlijk trouw aan hun accessprovider, zo blijkt uit een Europees onderzoek. Vooral Nederlanders zien op tegen ‘het gedoe’ bij een overstap naar een nieuwe provider en de tijd die het kost.
Meer dan de helft van de Europese huishoudens (58 procent) heeft nooit overwogen om naar een andere internetaanbieder over te stappen. In Nederland ligt dat met 55 procent ongeveer gelijk met het Europees gemiddelde.
In Nederland blijkt ongeveer één op de tien huishoudens daadwerkelijk te zijn overgestapt. Finland en Zweden behoren tot de landen waar het meeste van provider wordt gewisseld. In Finland wisselt één op de vijf internetters van providers (22 procent), in Zweden is dat 17 procent. In Bulgarije en Hongarije is de kans – met respectievelijk 2 en 1 procent – het kleinst dat klanten naar een andere internetprovider vertrekken.
Tevreden
Uit het onderzoek (pdf), waarover deze week door Duitse brancheorganisatie voor de ict-sector Bitkom is bericht, blijkt verder dat ongeveer 9 procent van de ondervraagde huishoudens wel overweegt om naar een andere provider over te stappen, maar dat niet doet omdat ze tevreden zijn over de huidige aanbieder.
Rompslomp
In heel Europa is de rompslomp van een providerwissel voor 6 procent van de huishoudens reden om bij dezelfde provider te blijven. In Nederland is dit 14 procent, het hoogste percentage in Europa.
Veel genoemde redenen om af te zien van een overstap naar een andere provider is het verliezen van een e-mailadres of de website die bij de provider wordt gehost.
Het Eurobarometer-onderzoek door TNO tussen februari en maart 2011 uitgevoerd in 27 landen bij 16.757 huishoudens.