- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 7 februari 2012 08:06 uur
Internetters zijn bereid meer voor een domeinnaam te betalen als ze die bij hun eigen internet service provider kunnen bestellen. Daarom werkt domeinhandelshuis Sedo steeds vaker samen met hosters.
Volgens Sedo zijn steeds meer domeinnaamkopers op zoek naar snelle transacties en willen ze geen veiling afwachten. Ze kopen de domeinnamen het liefste in een herkenbare omgeving, bij voorkeur bij de isp van hun keuze.
Sedo werkt met het zogenoemde SedoMLS Promotion Network waarbij hosters domeinnamen die bij Sedo te koop staan, aan hun klanten kunnen aanbieden. Ook kunnen klanten via hun isp hun domeinnaam te koop aanbieden. Inmiddels doet Sedo dit al met ongeveer zestig partijen wereldwijd.
Onlangs werd er nog een samenwerking met GoDaddy en United Domains aangekondigd. In Nederland werkt Sedo onder meer samen met Yourhosting. Het zogenoemde SedoMLS Promotion Network biedt Sedo de kans om haar bereik te vergroten en registrars kunnen meer omzet genereren door de handel in domeinnamen.
Minder verkocht
En die extra omzet heeft Sedo nodig ook, want de verkoop van domeinnamen viel in 2011 tegen. De opbrengst van de verkoop van domeinnamen via Sedo bedroeg in 2011 ruim 84 miljoen dollar, zo blijkt uit het verslag van het vierde kwartaal van het Duitse bedrijf. Dat is ruim 17 miljoen dollar minder dan in 2010.
Ook het aantal verhandelde domeinnamen is het afgelopen jaar gedaald. In 2011 werden er via Sedo ongeveer 43.500 domeinnamen verkocht, tegen bijna 40.000 in het jaar daarvoor. De dip is volgens Sedo te wijten aan de gevolgen van de financiële crisis.
Vorige week hield Sedo in de Benelux nog een veiling met .nl-domeinnamen. Ook hier was het resultaat enigszins teleurstellend. Juist de domeinnamen die ingebracht waren met een lagere minimumprijs, werden aan het einde van de veiling tegen de hoogste bedragen verkocht. Van de in totaal 130 domeinnamen wisselden er slechts 30 van eigenaar.