- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 12 april 2012 08:02 uur
Op 3 april werd in Tilburg het Privacy & Identity Lab (PI.lab) gelanceerd. Een initiatief van twee universiteiten (Tilburg en Nijmegen) en TNO met als doel onderzoek gaan doen naar privacy en indentiteit gerelateerde onderwerpen. Naast de inbrengt van deze 3 instellingen wordt PI.lab mede mogelijk gemaakt door de SIDN.
De bedoeling van een lancering lijkt mij te zijn: een groot publiek, bij voorkeur ook de pers, bekend maken met het initiatief en alvast een voorproefje geven van wat er te verwachten valt. Dat eerste, een groot publiek bereiken, dat is op het eerste gezicht gelukt. Er waren volgens de organisatie circa 200 aanmeldingen met een goede verdeling tussen vertegenwoordigers van overheid, wetenschap en bedrijfsleven en pers was er ook. In hoeverre het tweede doel, de aanwezigen een blik in de keuken te laten werpen, is gelukt is sterk afhanelijk van hoe je naar privacy en identiteit aankijkt. Als je privacyfunctionaris bij een bank bent, kijk je anders naar de gepresenteerde cases dan een security officer die bij een netwerkbedrijf werkt.
Daarmee kom ik direct tot een eigenaardige constatering. Ik heb echt diverse keren de zaal goed rondgekeken, maar ik heb los van een enkele vertegenwoordiger van grote telco’s niemand gezien met kennis van de hostingsector, laat staan dat ik een deskundige op het gebied van datacenters kon ontdekken.
Ik heb enkelen de vraag voorgelegd of mijn constatering dat de internet -en datacenterbedrijven schitterden door afwezigheid juist was. Ik heb daarop twee voorspelbare en tegelijkertijd onthutsende antwoorden gekregen. Het eerste was, dat men ICT~Office had uitgenodigd. Ok, ze waren dan door omstandigheden niet aanwezig, maar die vertegenwoordigen toch de internetsector?
De tweede reactie deed daar nog een schepje bovenop. Even voor de duidelijkheid, PI.lab wil samenwerken met marktpartijen en daaruit moet op termijn onderzoek, betaald onderzoek wel te verstaan, komen. Dat de meeste hosters te klein zijn om wetenschappelijk onderzoek te betalen, dat lijkt mij duidelijk. Echter kennis uitwisselen met de markt, dat lijkt mij een gratis event waar alle partijen direct wat aan hebben. En wat kreeg ik te horen van onderzoekers betrokken bij het project: ach dat soort bedrijven heeft nooit geld en tijd over voor ons, en we hebben de SIDN toch.
Waarop ik vroeg: maar heb je ze dan rechtstreeks benaderd – wel eens gedacht aan bijvoorbeeld DHPA? Het antwoord op die vraag bleef men mij schuldig. Dat irriteert me, want niet voor de eerste keer constateer ik dat de hostingsector niet wordt gezien of gehoord. Absoluut onwenselijk, maar of alle partijen dat ook inzien, ik waag het te betwijfelen.