- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 19 april 2012 08:06 uur
Allereerst is het hier van belang van wat voor dienst we mee te maken hebben. Het gaat hier om een dedicated server. Het idee achter dit type dienstverlening is dat de server exclusief ten behoeve van de klant een fysieke server ter beschikking stelt aan de klant. Daarnaast is het bij een dedicated server altijd zo dat het fysieke en hardwarematige beheer van de server altijd door de hoster voor zijn rekening wordt genomen. Er is daarom in beginsel geen enkele reden waarom de klant fysiek toegang tot de server zou moeten hebben.
Nu er gelet op de aard van de dienst in beginsel geen reden is waarom de klant fysiek toegang tot zijn dedicated server zou moeten hebben, is er ook geen verplichting om die toegang te verlenen. Nu dit niet het geval is, kan fysieke toegang dan enkel door de klant worden geëist, indien dat uit de gesloten overeenkomst blijkt of dat er een zodanige mate van vertrouwen is gewekt bij de klant dat fysieke toegang mogelijk zal zijn, dat deze daar vanuit mocht gaan. Dat laatste zal niet snel het geval zijn. Dus in principe heeft een klant geen recht om fysieke toegang tot zijn dedicated server te krijgen.
Op elke hoofdregel zijn ook uitzonderingen te bedenken, waarbij het zal gaan om heel bijzondere gevallen. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat een klant een (unmanaged) dedicated server huurt voor zijn webwinkel, omdat de server unmanaged is, maakt de klant zelf backups. Ineens crasht de RAID-1 array in de server volledig en blijkt door onvoorziene omstandigheden de backups corrupt te zijn geraakt. In zo’n geval, is het denkbaar dat de klant recht heeft om fysiek toegang tot de bewuste server te krijgen of tegen vergoeding van de waarde van de schijven de harde schijven kan ophalen bij de hoster, zodat hij kan proberen te (laten) redden wat er te redden valt.
De casus op webhostingtalk.nl waarbij de klant fysieke toegang tot zijn server eist omdat hij anders zijn gegevens niet snel genoeg van de server af kan downloaden, valt daar evenwel niet onder. De klant wist toen hij de data op zijn dedicated server plaatste (of genereerde), wat zijn mogelijkheden zouden zijn als hij ze er plotseling vanaf zou willen downloaden. Daarnaast lijken er geen bijzondere omstandigheden te zijn en indien die er wel waren dan zouden die onvoorzien moeten zijn geweest, zodat de klant daar vooraf geen maatregelen tegen had kunnen nemen. Nu dat niet het geval is, lijkt het zonneklaar dat in zo’n geval er geen enkele verplichting is om de klant toegang fysieke toegang te geven tot zijn dedicated server.
Samengevat is er bij dedicated servers vrijwel nooit een verplichting om de klant fysieke toegang te geven, met als uitzondering zeer bijzondere gevallen, maar die zullen zich niet snel voordoen.