- Door
- Caroline van Soelen
- geplaatst op
- 18 mei 2012 08:01 uur
Borging van het klantenvertrouwen is een voorwaarde voor groei. Dat zegt ongeveer tweederde van de hostingbedrijven in het Mazars Hosting Survey 2012. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van hostingbedrijven Dutch Hosting Provider Association (DHPA) en adviesbureau Mazars.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de sector nog steeds sterk groeit. Actieve acquisitie blijkt niet vaak nodig, zo geven de respondenten aan: 82 procent van de klanten komt uit het bestaande klantennetwerk. Hostingbedrijven zien vooral elkaar als belangrijkste concurrent, gevolgd door datacenters en Google. Volgens de respondenten onderscheiden de meeste hostingbedrijven zich weinig van elkaar.
Certificering blijkt ook een belangrijke factoor voor de hosters: 52 procent vindt dat belangrijk voor de transparantie in een organisatie. Toch geloven de meeste hosters, 60 procent, dat een certificering niet helpt bij een afgewogen keuze van een klant. En 39 procent van de hostingbedrijven zegt dat het complexe proces achter certificering de groei van de branche vertraagt.
Mazars Hosting Survey 2012 wordt jaarlijks uitgevoerd onder honderd Nederlandse hostingbedrijven.