Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Op de koffie bij BIT

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 27 september 2006 23:03 uur

Vandaag was ik door Michel van Osenbruggen van BIT uitgenodigd om eens bij hun op de koffie te komen en daarnaast een rondleiding te krijgen door het nieuwe BIT datacentrum. Overigens was ik al eerder uitgenodigd om bij het openingsfeest van het nieuwe BIT datacentrum aanwezig te zijn, echter was ik toen helaas verhinderd.

Zodra je de deur bij BIT binnenstapt kom je in een wachtruimte die van alle gemakken is voorzien, inclusief automaat met snoep en de nodige drankjes waaronder Jolt, wat zeer nuttig kan zijn als je lang op de datavloer moet werken. Daarnaast viel de beveiliging van alle deuren die met pac-keys zijn beveiligd duidelijk op.

Het gesprek dat ik daarna Michel van Osenbruggen en Alex Bik had, ging grotendeels over BIT en de dienstverlening van BIT. Om mijn indruk van BIT in één zin samen te vatten: “BIT een ISP is die alleen kwaliteit wil leveren en dat wil bereiken door alles waar het kan redundant uit te voeren en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van derden”. Daarnaast viel het woord eigenwijs ook met enige regelmaat in het gesprek en inderdaad, BIT kiest zijn eigen wijze van werken en zaken doen, wat naar mijn idee een positieve invloed op de dienstverlening heeft.

In het verlengde daarvan is BIT een organisatie die heel erg techniek georienteerd is. Als je ze belt krijg je geen secretaresse aan de lijn, maar direct iemand van de afdeling Customer Care, die verstand van zaken (techniek) heeft. Zover ik weet zijn er bijna geen ISP’s in Nederland bij wie je ook meteen een techneut aan de lijn krijgt. Daarnaast wordt er bij de ontwikkeling van producten sterk gekeken naar wat er technisch mogelijk is en daarna wordt er gekeken of er ook een markt voor het product is, wat leidt tot nieuwe innovatieve producten maar ook producten die nooit op de markt komen.

Ook een leuke discussie was die over, het feit dat de overheid op dit moment geen goed aanspreekpunt heeft als ze met ISP’s wil praten. De overheid belt dan nu zowel letterlijk als figuurlijk met KPN. Daarmee wordt de mening van de andere ISP’s niet bekend bij de overheid en dat is erg jammer maar ook vervelend!

Daarom ben ik nog steeds bezig met de oprichting van een branchevereniging, wat ik overigens zelf iets rustiger aan aanpak dan oorspronkelijk geplant. Om een branchevereniging van de grond te krijgen is het grootste probleem om alle neuzen de zelfde kant op te krijgen, aldus de beide heren. Echter wil ik een kans wagen en het gaat mij ook lukken, net zoals ik nu al 70 deelnemers van de ISPGids.com Gedragscode(.com) met de neuzen de zelfde kant op heb gekregen! In iedergeval vonden ze het initiatief goed en wensen ze mij er veel succes bij!

Na het gesprek heb ik van Michel een uitgebreide rondleiding door het nieuwe BIT datacentrum gekregen, dat in het zelfde pand is gevestigd. Nadat ik zo’n beetje alles wat er te zien viel, had gezien, was mijn conclusie, dat alles, maar dan ook echt alles, redundant is uitgevoerd.

De datavloer zelf ziet er ook piekfijn uit. Erg slim vond ik daarbij dat ze er bij BIT voor kiezen om per rack een patchpanel te leveren met daaraan verbonden 16 kabels richting een centrale patchkast, zodat aanwezige partijen zelf geen kabels hoeven te trekken, wat er voor zorgt dat je geen kabel chaos krijgt onder de datavloer en er kunnen door klanten dus ook niet per ongeluk een kabel van een ander worden kapot getrokken!

Verder is de datavloer zoals het hoort met, koude en warme paden, meerdere branddetectie systemen, CCTV, redundant uitgevoerde alarm systemen, inergen blusinstallatie, pac-key plus iris-scan om toegang te krijgen en de datavloer wordt beschermd door een kluisdeur!

Iets dat ook mijn aandacht trok was, dat er een douche aanwezig was, in het pand. Het idee hierachter is dat engineers (ook van klanten) soms lange tijd achtereen in het datacentrum aanwezig moeten zijn, dit is gecombineerd met een tweetal gasten vertrekken die zullen worden ingericht met een bed en een bureau dat ondermeer voorzien zal zijn met telefoon en een computer, om zo het voor klanten mogelijk te maken om voor langere tijd aanwezig te zijn.

Het niveau van redundantie in het BIT datacentrum is naar mijn idee uniek in Nederland. Verder komt BIT op mij over als een serieuze zakelijke ISP die pragmatisch is ingesteld en die wil dat het werkt en het blijft werken en klanten behandeld op een manier, waar andere ISP’s een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.

Hierbij wil ik Michel van Osenbruggen nogmaals bedanken voor de uitnodiging en zowel
Michel van Osenbruggen als Alex Bik voor het open, leuke en interessante gesprek.

Overigens sta ik altijd open voor uitnodigingen zoals deze, uitnodigingen kunnen verstuurd worden via [email protected] of feedback.xcat.nl of natuurlijk in de reacties!

Peter, 27 september 2006 11:38 pm

“BIT een ISP is die alleen kwaliteit wil leveren en dat wil bereiken door alles waar het kan redundant uit te voeren en zo min mogelijk onafhankelijk te zijn van derden”

Zo min mogelijk ONafhankelijk? :p

Glenn, 28 september 2006 10:36 am

Leuk stukje, maar ik mis de foto's...

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.