- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 26 juli 2012 09:30 uur
Woensdagavond werd in Amsterdam de eerste buitenlandse bijeenkomst van Eco gehouden. Eco is de Duitse organisatie die sinds 1995 opkomt voor de belangen van de internetsector en daarnaast gelinkt is met Eurocloud en DE-CIX. Door dat laatste zijn de leden van Eco niet uitsluitend Duitse bedrijven. In toenemende mate worden ook buitenlandse ondernemingen lid, inmiddels is al 40 procent van de Eco-leden buiten Duitsland gevestigd. In de ledenlijst komen dan ook Nederlandse bedrijven als Bit en LeaseWeb voor, die via het lidmaatschap van Eco profiteren van betere condities bij DE-CIX.
Door de sterke groei van het aantal buitenlandse leden is bij Eco de behoefte ontstaan meer te doen voor die specifieke en belangrijke groep. Een groep die om begrijpelijke redenen in de regel niet aanwezig kan zijn op de circa 80 bijeenkomsten (!) die Eco jaarlijks in Duitsland organiseert.
Meer doen voor een groep, begint met ze beter leren kennen en te begrijpen. Dat laatste is recent nog duidelijk geworden toen in vier landen, waaronder Nederland, door Eco in samenwerking met Verisign onderzoek werd uitgevoerd naar de ontwikkelingen rond de TLD’s. Dit onderzoek is onder andere door de SIDN en ISPam bij deelnemers onder de aandacht gebracht. De resultaten ervan worden eerdaags nog op ISPam besproken.
Het event in Amsterdam stond niet in het teken van onderzoek. Dit was puur bedoeld als een kennismakings- en netwerkavond, waarbij Eco de Nederlandse klanten leerde kennen en deze, tot zover dat nog nodig was, elkaar. Hiertoe was samenwerking gezocht met Softlayer, de grote Amerikaanse hostingorganisatie, die in Amsterdam een DC en kantoor heeft en Schleifenbauer, een bekende speler als het om elektrische voorzieningen in DC’s gaat.
Ondanks het feit dat het vakantie is en de temperaturen niet uitnodigen tot veel activiteiten was de opkomst aanzienlijk. Ruim 40 personen uit verschillende sectoren (het varieerde van DC financiers, via DC inrichters en softwarehuizen tot hosters) waren gekomen voor een event dat begon met een rondleiding door het DC van Softlayer en zich daarna verplaatste naar het restaurant verderop in de straat. Daar vonden geen lange speeches of powerpoint presentaties meer plaats, maar werd het event een gezellige informele bijeenkomst met goede catering.
Gevraagd of het event aan de verwachtingen voldeed van Eco antwoordde Ruth Plater, verantwoordelijk voor International Member Development, dat zij reden had tevreden te zijn. Eco wil meer awareness creëren, bekend maken wat het allemaal doet en voor welke partijen. Amsterdam was in dat opzicht een goede première. Later dit jaar volgt in ieder geval nog een vergelijkbare bijeenkomst in Luxemburg, weer specifiek voor de niet-Duitse leden van Eco.
Sponsor Softlayer is gevraagd waarom er is gekozen voor sponsoring van deze avond. Het antwoord was, trouwens net als bij Eco, dat men de avond niet zag als een commerciële bezigheid. Leadgeneration of sales was niet de bedoeling. Veel meer zag Softlayer het als een manier bekend te maken dat Softlayer bestaat en open staat voor dit soort social events.
Daarmee geven beide partijen overigens ook te kennen op een onconventionele wijze met marketing om te gaan. Alleen al daarom is het bijwonen van dit soort bijeenkomsten echt een opportunity om op gezellige wijze dit soort kennis te vergaren die je niet moet laten schieten. Dus volg die ontwikkeling!