- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 7 augustus 2012 08:06 uur
De vraag naar 10 gigabit-technologie is in de eerste helft van dit jaar flink gestegen. Dat blijkt uit de toelichting op de tweede kwartaalcijfers van een aantal hardwarefabrikanten.
Hoewel de economische omstandigheden in Europa door sommige bedrijven als ‘uitdagend’ wordt beschreven, klagen Cisco, Netgear, Extreme Networks, Broadcom en Juniper Networks niet over de verkoop van 10 gig-producten in het afgelopen kwartaal.
Met de overgang naar 10 gigabit hardware lijken service providers te anticiperen op de enorme behoefte aan online video. Netgear vermoedt bijvoorbeeld dat service providers zich met de overgang naar 10 gig-producten hebben voorbereid op de Olympische Spelen. En volgens Cisco helpt de overgang van 1 naar 10 gigabit apparatuur om video-applicaties te gebruiken die aan de behoeften van zakelijke gebruikers voldoen.
Een onderzoeksbureau voorspelde eerder al een groei van 66 procent van 10-gig Ethernet-producten in 2012. Extreme Networks denkt dat nog te kunnen overtreffen. Het bedrijf zag de verkoop van 10-gig poorten met 146 procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder. “Met ons nieuwe productportfolio verwachten we in zowel de 10-gig als de 40-gig markt sneller te groeien dan de markt”, stelt Juan Oscar Rodriguez, CEO van Extreme Networks.
Gezonde groei
Bij Cisco was in het tweede kwartaal sprake van een sterke overgang naar 10 gig Ethernet drivers. De verkoop van de Nexus 10 gig-productlijn is 10 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar bedraagt de groei zelfs 90 procent.
Ook Netgear heeft in het tweede kwartaal meer omzet geboekt met de verkoop van 10 gigabit Ethernet-producten. De omzet kwam 5 procent hoger uit dan een jaar geleden en 8 procent hoger dan in het eerste kwartaal van dit jaar. “We zien een gezonde groei bij de switches, vooral rond nieuwe technologieën als 10 gigabit Power-over-Ethernet Plus en remote stacking”, verkondigde het bedrijf onlangs bij de presentatie van de resultaten.
Volgens Netgear hebben veel service providers in het tweede kwartaal hun netwerken voorbereid op de Olympische Spelen. “Deze Spelen zijn een keerpunt in het gebruik van live en on demand content.” Zo heeft de Amerikaanse omroep NBC met de site NBCOlympics.com aangekondigd dat het 3500 uur aan live beelden gaat aanbieden, met een piek van 40 livestreams tegelijk, aldus Netgear.