- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 18 september 2012 08:04 uur
GoDaddy’s interim-CEO Scott Wagner ligt onder vuur nadat hij de outage van vorige week probeerde te verklaren. Die outage was volgens hem niet het gevolg van een hack of een DDoS-aanval, maar van netwerkproblemen.
Daags na het incident waarbij miljoenen websites en domeinen zes uur lang onbereikbaar waren, verklaarde Wagner dat de problemen waren veroorzaakt door ‘corrupte data in routertabellen’. Dit zou zich vervolgens als een olievlek hebben uitgebreid in het netwerk van GoDaddy.
Specialisten vallen al dagenlang over Wagner heen. De kersverse CEO heeft zich duidelijk op onbekend terrein begeven: de interim komt dan ook niet uit de hostingbranche, maar werd door eigenaar en investeringsmaatschappij KKR in augustus naar voren geschoven om leiding te geven aan GoDaddy. Meest gewraakte uitlating is de verklaring dat tabellen in een router de outage (‘router data tables’) hebben veroorzaakt, hetgeen technisch vrijwel onmogelijk is. Wagner suggereert dat een router in het netwerk van GoDaddy een mapping-tabel heeft dat domeinnamen vertaald naar ip-adressen. “Waar kan ik die router kopen”, vraagt iemand op het forum van Datacenterknowledge.
Natuurlijk is het mogelijk dat een fout in een router propageert naar andere punten in dat netwerk. Dan is de volgende vraag: heeft GoDaddy maar één router en waarom heeft een bedrijf met die omvang zes uur nodig om die bug uit het netwerk te halen? Algemene conclusie is dat ‘s werelds grootste hoster niet wil toegeven dat het wel degelijk te maken heeft gehad met een hack.
Onprofessioneel
“Dit maakt het alleen maar erger”, stelt klant Demont Daniel in een reactie op Facebook. “Incompetent, onverantwoordelijk en onprofessioneel. Ik ga naar een andere provider.” En dat doen inmiddels veel meer klanten. Maar er is ook ander geluid, zij het vooral uit de hoek van concurrerende bedrijven. Eamonn Ian, marketeer bij cloudprovider Computenext schampert: “Mensen, website hosting kost bij GoDaddy 1,49 per maand. Wat verwacht je daarvoor? Je krijgt waarvoor je betaalt.” Ondertussen draait de PR-machine van GoDaddy overuren in een poging tot ‘damage control’. “Zolang GoDaddy bestaat hebben we 99,999% uptime gehaald binnen onze DNS-infrastructuur. Maar we hebben onze klanten laten zitten en dat weten we.”