Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Interview Oxilion: Over de klant en het gat in de muur

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 12 oktober 2012 08:05 uur

Een jong en dynamisch bedrijf. “Hou alsjeblieft op”, zegt commercieel manager Dennis Wijnberg van het Twentse Oxilion. “Dat is toch al lang niet meer onderscheidend. Ja, er werken vooral jonge mensen bij ons, maar dat zegt toch niets? Klanten onthouden je niet omdat je jong en dynamisch bent, wel omdat je gewoon goede diensten biedt. In ons geval is dat hosting en infrastructuur. Spannender wordt het niet. We bieden het managed en unmanaged aan. Geen exoten, geen specials. Dat is duidelijk en daarom groeien we als Oxilion.”

Want Oxilion groeit. Niet voor niets is het hostingbedrijf genomineerd voor de Deloitte Fast50, een lijst waar een bedrijf in terecht kan komen als het minimaal vijf jaar achtereen een bepaalde omzetgroei laat zien. Dat doet Oxilion, dat dit jaar ook nog eens haar 12,5 jarig jubileum viert. Aan feestjes geen gebrek in Enschede. ,,We hebben sowieso al elke maand een personeelsfeestje,” vertelt Wijnberg. ,,Een activiteit, hapje, drankje. Dat werk. Een tot twee keer per jaar pakken we het wat groter aan en dan nodigen we ook de partners uit.”

Oxilion voerde recentelijk wel een behoorlijke reorganisatie door. Wijnberg: ,,We hebben het bedrijf anders ingedeeld zodat de lagen in onze proposities ook in de organisatie terug zijn te vinden. We hebben nu drie lagen: infrastructuur, systems (systeembeheer) en support. Mensen binnen het bedrijf hebben natuurlijk tijd nodig om even te wennen, maar het gaat beter dan verwacht.” Oxilion meet dat onder meer aan de hand van de responstijden op e-mails en de reacties van klanten. Aan het begin van het jaar was dat nog vier uur, inmiddels is dat teruggebracht naar anderhalf uur. ,,De betere structurering heeft effect.”

Gat in de muur

Wat verder ‘ordinair goed‘ gaat, is de sfeer binnen het bedrijf. ,,Dat merkt een klant ook aan de buitenkant,” stelt Wijnberg. Oxilion doet daar dan ook veel aan, maar uiteindelijk gaat het toch om de dienstverlening. ,,Je komt erg snel in de verleiding om er diensten bij te gaan doen “omdat je het kan”. In het verleden deden we veel storage, maar we kwamen erachter dat het niet onze business is. We doen hosting en infrastructuur, volgens de marktstandaarden. Daarbij proberen we wel voorop te lopen: wij willen graag weten hoe die marktstandaarden zich in de toekomst ontwikkelen, dan kun je daar als bedrijf op tijd op inspelen met jouw diensten. Dat verwachten klanten van ons. Niet de zoveelste uitzondering.”

Een dienstverlener bestaat bij de gratie van de tevreden klant. ,,Dat bereik je door goed te begrijpen wat die klant wil. Ik vergelijk het altijd met een boormachine. De klant vraagt om een boormachine, maar hij wil een gat in de muur.”. Een andere vergelijking: ,,Een bekend attractiepark hier in de buurt blijft vaak een extra half uurtje open. ‘Omdat het zo gezellig is in het park’ en mensen dan toch nog ‘die ene attractie kunnen bezoeken’. Dat half uurtje is natuurlijk van tevoren bedacht, maar de mensen in het park ervaren het desondanks als heel sympathiek.”

In de hosting is dat niet anders – dat is de filosofie van Oxilion. En soms verkoop je dan die boormachine. Of een extra half uurtje in een attractie. Wijnberg: ,,Net als alle hosters krijgen wij ook mailtjes van klanten die tegen geheugenlimieten aanlopen. Op zo’n out of memory-vraag kun je natuurlijk antwoorden dat ze een extra gigabyte geheugen kunnen kopen. Het werkt heel anders als je eerst een analyse doet van het geheugengebruik: waardoor wordt die out of memory veroorzaakt? De meeste klanten vinden dat  te ingewikkeld en zeggen dan: gooi er maar gewoon een extra gig bij.” Moraal van het verhaal: ,,Mensen kopen wel graag, maar ze krijgen niet graag iets verkocht.”

Beveiliging

De splitsing van proposities zal in de toekomst veel scherper worden, meent Wijnberg. Met een hele strakke scheiding tussen managed en unmanaged. Uiteindelijk zullen de klanten echt een hosting-omgeving afnemen en geen servers meer. ,,Die server is toch de boormachine, terwijl je dat gat in de muur wilt: het hosten van een applicatie. De diensten van hosters zullen steeds meer ‘los’ van de servers komen te staan. Klanten willen vaak al niet eens meer weten of welke type server of operating systeem hun applicatie draait.”

Klanten vertrouwen op de hoster: de applicatie moet draaien. Veilig draaien. Daar ziet Wijnberg branchebreed nog wel een grote uitdaging: de beveiliging van websites en webshops. ,,Wij besteden daar heel veel aandacht aan, maar het zou goed zijn als providers veel meer onderling gaan samenwerken op het gebied van beveiliging. Snel met elkaar kennis delen en indien nodig met behulp van elkaars resources problemen oplossen. Dat helpt tenslotte ook om het vertrouwen in de branche als geheel overeind te houden. Dit gebeurt al op abuse niveau, maar dat kan nog meer.”

Beveiliging wordt onderschat. Een ferm statement van Wijnberg. ,,Honderd procent veiligheid is een illusie, maar je kunt wel afspreken dat je zo snel mogelijk actie onderneemt bij beveiligingsproblemen. Voorbeeld? Door zo snel mogelijk te patchen. Daar wordt echt veel te laconiek mee omgegaan. Wij zitten dik in de webshops, dan gaat het niet zelden om persoonlijke data die mensen in de shop achterlaten. Adressen, telefoonnummers, betalingsgegevens. Natuurlijk moet je je als shop afvragen of je al die gegevens echt wel nodig hebt om een product te verkopen. Heb je dan echt een telefoonnummer nodig? Of is een e-mailadres voldoende? Maar als je die gegevens dan vraagt van klanten, zorg dan wel dat je extreem goed beveiligd bent. En vooral: onderschat het niet.”

Dennis Wijnberg van Oxilion.

Jeroen, 15 oktober 2012 6:14 pm

Ik mis nog het kopje "advertorial" of "betaald interview". Wat is precies de nieuwswaarde van dit bericht?

Jeroen Mulder, 16 oktober 2012 8:13 am

Je stelt een vraag en die zal ik keurig proberen te beantwoorden. Deze interviews worden gemaakt naar aanleiding van een nieuwsfeit. In dit geval: Oxilion komt in de Deloitte Fast 50. Vervolgens probeer ik in het interview inzicht te geven in de manier waarop het bedrijf werkt, waaraan het zijn succes heeft te danken, welke marktontwikkelingen het bedrijf ziet, hoe het zich daarop voorbereidt, etc. Kortom: de nieuwswaarde zal niet hoog zijn, maar daar is het interview ook niet op geschreven. Wel om achtergrond te geven, context: over de markt/branche in het algemeen, over dit bedrijf in het bijzonder - zoals in eerdere interviews met EurIX en Terremark.

Jeroen, 17 oktober 2012 1:51 pm

Duidelijk. Als de Deloitte Fast50 de aanleiding van het interview is dan komt dat wel erg onduidelijk naar voren gezien, de Fast50 wordt tussen neus en lippen genoemd in 1 zin. De rest van het verhaal is toch eigenlijk meer een verkooppraatje. Misschien dat je er voor de toekomst iets mee kan :-)

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.