- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 22 oktober 2012 08:02 uur
Peter van der Vlies bladert door de aantekeningen op zijn iPad. Tot hij de zin gevonden heeft: “Het leven is als een pad dat je baant als je erop loopt.” De directeur van Solcon blijkt een filosoof te zijn. “Ik heb die zin ook gedeeld binnen mijn MT. Het pad ontstaat doordat je loopt. Dus: begin nou maar gewoon te wandelen. Achteraf zie je vanzelf of je een logische route hebt gevolgd. Je weet toch niet wat de toekomst brengt, dus begin maar gewoon. Door stil te staan, gebeurt er niks. Zo zijn we begonnen bij Solcon. En ach: ik ben er niet rotter van geworden.” Gevolgd door de kenmerkende bulderende lach.
Het is inderdaad zoals Solcon is ontstaan. Het verhaal zal bekend zijn: Peter van der Vlies begon het bedrijf in 1996 op zijn zolderkamer. Dit jaar viert de provider met een goede honderd man op de loonlijst en zelfs een buitenlandse vestiging, het vijftienjarig jubileum. “Dat zolderkamertje hoort er wel bij, bij dit soort verhalen”, lacht Van der Vlies. “Maar het is de rode draad binnen dit bedrijf: je moet het gewoon doen. En je moet het doen vanuit je eigen beleving.”
Van der Vlies wijst op de enorme flatscreen in zijn kantoor. Die hangt er niet voor niets. Solcon begon onlangs met een tv-product: interactieve tv via glasvezel. “Dat doen we heel bewust, het neerzetten van zo’n product. Ik kijk wat het met mij doet, dan weet ik ook meteen waar de haakjes zitten. Anders wordt het niks. Ik bedoel: als het niks met jou doet, dan doet het niks met de klant, dan zal de klant het niet begrijpen. Je moet weten in welke context je de producten neerzet. Ik probeer iets nieuws altijd thuis uit, daar moet het uitlegbaar zijn. Kom ik met iets gaafs thuis en wacht ik af of mijn kinderen het oppikken. Als ze dat na drie weken niet hebben gedaan, dan is het niets. In die zin ademt dit bedrijf nog steeds dat gevoel van die zolderkamer.”
Consumentenmacht
De manier van werken is in die vijftien jaar dus niet wezenlijk veranderd. Zo doorstaat Solcon alle stormen. Klein en soms iets groter. Zoals de discussie over het internetfilter. De toegevoegde waarde wordt door de consument gezien: veilig internet voor kinderen. En uiteindelijk zag ook de politiek die waarde. Van der Vlies: “Je moet als bedrijf voortdurend blijven nadenken over de toegevoegde waarde van producten, anders is het niet meer dan een hypothetisch verhaal. Daar trapt een consument niet in. Bedenk wel dat juist de consument veel sneller ergens instapt, die ontdekt dingen. De zakelijke markt is veel meer afwachtend. Die consument ontdekt dingen. Ze ontdekken ook dat zij een geweldige macht hebben, dat ze heel veel zelf kunnen, dat ze zelf bepalen.”
Daarbij is de prijs allang niet meer de doorslaggevende factor, stelt Van der Vlies. “Natuurlijk is de prijs mega-belangrijk, maar wij hebben niet voor niets de slogan ‘provider met een hart’. Als het hart niet klopt, dan is het bedrijf snel dood en alles dat zo’n bedrijf doet. Je zit als provider toch vaak als hart in de business van andere zaken. Dan wil je toch een betrouwbaar hart?” Dat hart staat voor enerzijds continuïteit, anderzijds voor passie. “Passie is blijven innoveren”, vervolgt Van der Vlies. “Daar wil ik zelf actief aan mee blijven doen. Ik had de zaak ook kunnen verkopen en met een bootje naar de Bahama’s kunnen gaan. Heb ik niet gedaan. Want dit wil ik. Bezig blijven.”
Internationaal
Innoveren en uitbreiden. Internationaal zelfs, want Solcon heeft sinds kort ook een vestiging in Roemenië, waar een ontwikkeltak zit van de onderneming. “De arbeidsmarkt is daar heel anders, dus natuurlijk is er een prijsvoordeel. Maar veel belangrijker is dat het voor een bedrijf goed is om internationaal actief te zijn. Wij doen met deze stap een schat aan ervaring op. Aan de andere kant: je zult als hoster wel moeten. Kijk, wij doen internet. Verbindingen. Daar zijn we van oudsher in gegroeid. Uiteindelijk wordt het één dikke pijp waar alles over heen wordt gestuurd. Je moet je afvragen in hoeverre je daar nog toegevoegde waarde hebt. Daarnaast zitten we in de datacenter-business: dat is een volume-markt, zeker met de opkomst van cloud en virtualisatie. Juist daarom moet je breder kijken dan Nederland. Dat begint met internationaal spreiden van activiteiten, maar ook met het onderzoeken van afzetmogelijkheden in andere landen.”
Van der Vlies ziet voldoende mogelijkheden om buiten de landsgrenzen te groeien. Als voorbeeld noemt hij een eigen-ontwikkelde collaboration client, een soort dropbox. “We zijn bezig om dat product in Frankrijk en Canada te vermarkten. Met dat type dienstverlening kunnen we internationaal prima uit de voeten.” De opkomst van cloud speelt daarbij een grote rol. “Die omslag gaan we nu heel scherp meemaken: van on-premise naar cloud. Maar dan moeten de diensten wel heel simpel zijn. De klant wil niet meer weten hoe het werkt. Hij wil vanuit één simpel schermpje alle diensten kunnen bedienen. Daar ligt voor ons de uitdaging: technologie toepasbaar maken voor klanten. Het moet gewoon handig zijn.”
Regenpak
Het is de filosofie die Peter van der Vlies en Solcon hebben gebracht waar ze nu zijn. Ontdekken. Innoveren. Toepasbaar maken. “Je moet jezelf blijven vernieuwen, jezelf steeds opnieuw uitvinden. De maatschappij vindt zichzelf ook steeds opnieuw uit. Dat is niet bedreigend, zolang je als bedrijf maar grenswaarden opstelt: tot hier en niet verder. Je kunt nog steeds prima business doen, ook in deze tijden. Ja, de weersomstandigheden zijn wat zwaarder geworden. Nou: regenpak aan en gaan. Maar blijven opletten. Want de afhankelijkheden zijn groter en fouten worden sneller en harder afgestraft.”