- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 19 oktober 2012 08:01 uur
Network Hardware Resale (NHR), leverancier van gebruikte netwerkapparatuur, verkoopt nu ook onder eigen naam optische transceivers. Daarmee kunnen netwerkkosten aanmerkelijk worden verlaagd, belooft het bedrijf.
Het aanbod van de transceivers is deze week tijdens het Broadband World Forum in Amsterdam aan het publiek getoond. “Veel isp’s betalen teveel voor hun netwerk”, vindt Glenn Fassett, general manager international van NHR. De optische transceivers kunnen in combinatie met netwerkapparatuur van de grootste merken worden gebruikt.
Network Hardware Resale, dat ook in Lijnden (nabij Schiphol) een distributiekantoor heeft, levert zogenoemde ‘pre-owned’ netwerkapparatuur die NHR koopt van internet service providers en telecombedrijven. De hardware wordt onderzocht , getest en opnieuw verkocht met service en levenslange garantie op de technische hardware.
Veel fabrikanten vertellen hun klanten dat ze hun netwerkapparatuur na twee of drie jaar moeten vervangen, maar daar zetten Fassett en zijn collega Tom Pappas hun vraagtekens bij. “Omdat de fabrikant zegt dat de ondersteuning van een bepaald apparaat stopt, betekent niet dat je het ook maar aan de kant moet zetten”, zo vertellen ze in gesprek met ISPam.nl.
Volgens Fassett kunnen isp’s de return on investment (ROI) op hun netwerken verbeteren door gebruikte apparatuur te kopen. Ook kunnen ze hun winstmarges verhogen of hun prijzen verlagen door de netwerkinvesteringen te verlagen, stelt Fassett.
Als voorbeeld geeft hij een Cisco Catalyst 6500 E-series switch die na enkele jaren is vervangen. “Cisco heeft aangekondigd de support daarvan volgende maand te zullen stoppen. Maar zo’n switch kan al gauw tien jaar mee”, zegt Pappas. “Veel bedrijven betalen te veel voor netwerkapparatuur die te vaak wordt vervangen.”
Bedrijven moeten hun IT-investeringen nog eens nader bekijken, adviseren de twee. “De belangrijkste vraag die ze zichzelf daarbij moeten stellen is, of de apparatuur nog aan de vraag van de klant kan doen. Is dat niet zo, dan moet je upgraden en anders kan je ook met alternatieven vooruit.”
Recessie
Juist in deze economische tijd lijkt de boodschap van NHR goed aan te slaan. Het Amerikaanse NHR boekte in 2011 een omzet van ruim 200 miljoen dollar. Het bedrijf levert ook aan een aantal grote Nederlandse ICT-bedrijven apparatuur. Het vergt echter wel een omslag bij veel CTO’s om ze te overtuigen van het kopen van tweedehands netwerkapparatuur, erkent Fassett.