- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 26 oktober 2012 08:05 uur
De vraag is of bedrijven dat anno 2012 zelf moeten doen. Toch is dat al weer enige jaren de trend: de IT weer in eigen beheer. De hausse van de grote outsourcing-projecten die de IT-sector tot 2010 kreeg te verwerken, is al enige tijd voorbij. Dat is niet verwonderlijk. Veel bedrijven kwamen er proefondervindelijk achter dat outsourcing geen magisch pad was naar een stabielere IT. Er werden zelfs boeken over geschreven met alleszeggende titels als ‘The Big Black Book of Outsourcing’. Een pagina’s lange klaagzang over alles dat fout kon gaan door de ICT buiten de poort te parkeren.
Geen speeltje meer
En dus keerde een flink aantal bedrijven terug op haar schreden en haalden de IT terug. In eigen datacenters. Maar de vraag is nu of dat een juiste beslissing is voor de langere termijn. Hoeveelheden data nemen angstaanjagend snel toe, evenals het aantal connecties dat een bedrijf moet leggen naar andere partijen. De snelheid van een onderneming neemt toe: management moet steeds sneller reageren op ontwikkelingen in de markt en is daar steeds vaker volledig afhankelijk van een feilloze ICT-infrastructuur. En als dat niet de core-business is, waarom dat dan toch zelf blijven doen?
Niets is in de afgelopen jaren sneller geëvolueerd als cloud. Cloud is al lang niet meer een speeltje waar je mp3-bestanden in kunt delen met andere techhies. Cloud is een volwaardige business en het beantwoordt steeds meer aan de voorwaarden die bedrijven stellen aan hun ICT. Het kan. Het is vooral koudwatervrees dat bedrijven tegenhoudt. En outages van grote cloudomgevingen, zoals AWS afgelopen maandag weer ondervond. Amazon had voor de vijfde keer in korte tijd met een behoorlijke outage te kampen in de VS. Dat was vooral vervelend voor mensen die bijvoorbeeld social media apps als Foursquare gebruiken: dat was een lange tijd onbereikbaar. Natuurlijk waren er wel bedrijven die er hinder van ondervonden, maar de schade viel relatief mee. Zoveel ‘grote’ ondernemingen hebben hun ICT nog niet in de cloud operationeel.
Legacy
De markt ligt echter open. Mits… de system integrators zich meer gaan toeleggen op het overbrengen van legacy-applicaties naar cloudtoepassingen: of legacy-omgevingen gaan koppelen naar toepassen die wel vanuit cloud-services kunnen worden afgenomen. Daar ligt de sleutel: bij de applicaties. Niet meer bij de infrastructuur. Die is er. En die werkt. De volgende stap is het werkend krijgen van bedrijfsprocessen en de ondersteunende software vanuit die infrastructuur. Dan ligt de weg voor bedrijven – ook grote bedrijven – open om ICT echt uit te besteden aan leveranciers van clouddiensten.
In dezelfde week waarin Schneider haar rapport publiceerde, kondige T-Systems de realisatie van een tweede, werkelijk immens datacenter aan dat zich volledig gaat bezighouden met cloudtechnologie. Het zal het grootste datacenter van Duitsland worden: 150.000 vierkante meter. T-Systems bouwt het samen met Intel. Doel : de zeshonderd zakelijke klanten van T-Systems zullen uiteindelijk clouddiensten gaan afnemen vanuit dit datacenter.
Wall Street
Dat is geen wishfull thinking. Ook Wall Street gaat immers naar de cloud. Beter: financiële dienstverleners in New York gooien hun eigen, dure ICT buiten de deur. Partijen als IBM en Microsoft brengen de omgevingen over naar cloudtoepassingen. Goedkoper voor gevestigde bedrijven en voor start-ups die met relatief lage kosten professionele, stabiele IT kunnen afnemen. Die diensten worden op dit moment nog aangeboden vanuit de datacenters van NYSE Euronext en Nasdaq OMX Group, maar op termijn zullen ook deze aanbieders hun diensten naar nog grotere cloudleveranciers migreren.
Cloud wordt echt de toekomst. Alleen wordt het nu wel tijd om samen om de tafel te gaan. Datacenterleveranciers, partijen die clouddiensten aanbieden, die cloudtechnologie ontwikkelen en system integrators. Vooral die laatste partij mogen eindelijk weer eens gaan doen waar ze echt goed in zijn. Integreren van oud en nieuw.