- Door
- Caroline van Soelen
- geplaatst op
- 29 oktober 2012 08:05 uur
Roelof Meijer: “Onze strategie heeft twee belangrijke pilaren, de continuïteit van de organisatie en het vergroten van onze toegevoegde waarde. Dat eerste houdt in dat wij niet de deur achter ons dicht hoeven te trekken en alle kennis verloren laten gaan als er een alternatief is gekomen voor het DNS en niemand meer .nl-domeinnamen wil registreren en gebruiken. Het tweede punt, onze toegevoegde waarde, zit in de unieke expertise die we hebben en de unieke positie die wij in Nederland innemen, als non-profitorganisatie, die niet onder overheidsregulering valt.”
Activiteiten voegen iets toe
Deze steeds toenemende zakelijke en marketingactiviteiten brengen, volgens Meijer de .nl-kant van de stichting niet in gevaar. “Wij kunnen vanuit onze unieke positie meer betekenen voor het internet in Nederland en daarbuiten, dan alleen maar de beheerder van .nl zijn. Daarom neemt en ondersteunt de SIDN initiatieven die het internet verder doen ontwikkelen, die het goed gebruik van dat internet stimuleren en die verkeerd (crimineel) gebruik van internet ontmoedigen”, aldus Meijer. “Wij garanderen dat onze core business niet in gevaar komt, het heeft juist een versterkend effect.”
Risico’s
Critici van het SIDN-beleid zijn bang voor de risico’s die dergelijke nieuwe activiteiten met zich meebrengen. Maar volgens Meijer zijn die risico’s er bij de huidige activiteiten niet. “Als wij activiteiten gaan uitvoeren die zulke omzetten genereren dat daar mogelijk een risico kan ontstaan, dan brengen we dat in een andere rechtsvorm onder. Dat kan een stichting zijn, zoals ENUM, maar ook een BV.”
Toekomst
“Het internet is iets dat zich heel snel ontwikkelt. We zien een aantal trends die aangeven dat het gebruik van domeinnamen verandert, denk aan mobiel internet waarbij je via apps surft, Facebook of Google. Mensen gebruiken lang niet altijd een domeinnaam meer. Daar bovenop denk ik dat er op termijn een technologische innovatie komt, iets wat gewoon beter werkt. Mijn ervaring is, dat je beter kunt beginnen met nadenken over je product als je het heel goed doet, dan wachten tot je het ziet afnemen en dan iets anders bedenken. Want dan moet je krimpen en bezuinigen en dan is vernieuwen veel moeilijker.”