- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 28 januari 2013 08:05 uur
Eindelijk trof ik een hoster – ik ga geen namen noemen – die het volmondig toegaf: het ging niet zo goed. Een pakket ‘light’ deed ongeveer twee tientjes op jaarbasis, inclusief domeinregistratie, een paar mailadressen en de meest eenvoudige hosting van een website. Een en ander draaide in een extern datacenter waar hij voor zijn klanten een variabel aantal vps’en afneemt. En het kon amper nog uit. Je moest toch behoorlijk wat klanten hebben, wilde je daar nog iets aan verdienen. De hoster in kwestie is geen grote partij, maar valt in de categorie ‘zolderkamerbedrijven’. Goedwillend, kundig, maar net in staat om het hoofd boven water te houden.
Jaren geleden zag ik ditzelfde bij de websitebouwers. Eind jaren negentig kon je daar nog aardig geld mee verdienen. Tot gouden bergen. Ik krabde mijzelf achter de oren toen ik destijds de bedragen hoorde waarvoor Lost Boys bijvoorbeeld sites voor Veronica maakte. Toen kwamen de zelfbouwpakketten en bleek het allemaal niet zo moeilijk meer. Iemand die zich een zaterdagmiddag kwaad maakt in WordPress, kan een aardige site in elkaar schroeven. Dus zakken de prijzen. Als een dolle.
Focus
Niet te vergelijken? Zeker wel. Want inmiddels hebben een aantal sitebouwers begrepen dat ze naar andere concepten moeten kijken, zich moeten specialiseren. Je moet jezelf ergens in onderscheiden. Jezelf in de technologie onderscheiden, is lastig. Maar je kunt wel differentiëren in markten. Focus op een markt waarbij zeer specifieke eisen en wensen gelden. Maak jezelf dat eigen en maak een product dat volledig aansluit bij die eisen en wensen. Of creëer een markt door een model aan te bieden waarbij een klant via een abonnementsvorm de mogelijkheid krijgt om twee, drie of vier keer per jaar een speciale campagnesite krijgt.
Ook hosters zullen zo langzamerhand moeten differentiëren. Specialiseren, wellicht. Tot mijn grote verbazing zie ik nog steeds hosters op de markt komen die voor een appel en ei webhosting aanbieden. Met prijzen tot lager dan een euro per maand. Met fantastische aanbiedingen: onbeperkt dataverkeer, onbeperkt mailadressen, tot drie domeinnamen, noem maar op. Daar valt geen droog brood meer in te verdienen als nieuwkomer. Dit zijn marktmodellen waarmee alleen de echt grote jongens nog een aardige smak centen bij elkaar harken.
Zorg
Maar er zit nog steeds groei in de markt: diverse statistieken en onderzoeken wijzen daar ook op. Je moet het alleen wel anders aanpakken. Waarom als hoster niet specialiseren in de zorgmarkt? Verdiep je maar eens in de markt voor apothekers, zorginstellingen en huisartspraktijken. Met online receptenlijnen, direct afrekenen per iDeal en ‘eerste hulp bij medisch ongemak’. Daar kom je met een standaard hostingpakket van een euro per maand niet binnen. Dergelijke partijen verlangen dat jij als dienstverlener snapt waar hun business om draait. Dat jouw dienstverlening daarop aansluit. Dat jij hen daarbij adviseert.
Mooi voorbeeld van differentiatie is i3D: gespecialiseerd in games. Stijn Koster had dat vroeg in de gaten: daar was een gouden markt. Anno 2013 is hij van de leidende partijen op dat gebied. Maar er zijn meer markten waar dit mogelijk is. Dat komt echter niet vanzelf. Want iets dat hosters ook en veel beter moeten gaan doen is marketing. Alleen een portal waarop al dan niet bestaande klanten kunnen aanvinken welk pakket ze blieven, is niet meer voldoende. Je moet de markt op. Netwerken in de business waar jij je op wilt richten. Actieve acquisitie. Zoek je klant op.
Het is absoluut geen crisis. Er is markt. Want er is behoefte aan dienstverleners die weten waar ze over en die met goede proposities een verschil kunnen maken. Waarbij een goede propositie iets anders is dan ‘veel voor weinig’.