Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Thijs Hostwise: Domein schaarste dwingt providers tot creativiteit

  • Door
  • Thijs Alink
  • geplaatst op
  • 5 september 2008 08:02 uur

Laatst las ik een interessant artikel geschreven door Douglas Hanna, marketingconsultant en editor van PingZine. Hanna stelde een lijst op van de meeste succesvolle hostingproviders in de Verenigde Staten en keek vervolgens naar de relatie tussen het succes van de desbetreffende providers en de kwaliteit van hun merknamen. Hanna kon geen verband ontdekken. Het merendeel van de namen verwees niet naar hosting of internet. Sterker nog, sommige namen zeiden op zichzelf helemaal niks.

Laten we het rijtje van Hanna er voor de volledigheid even bij pakken: eNom, 1&1, Go Daddy, Bluehost, HostGator, The Planet en iPowerWeb. Welke buitenstaander zou denken dat er achter deze namen zeven zeer succesvolle hostingproviders schuil gaan? De eerste merken verwijzen zelfs niet naar hosting. Hanna geeft hiervoor twee verklaringen.

  • Ten eerste zouden providers te maken hebben met een probleem dat uniek is voor de internetbranche, namelijk dat iedereen die een domeinnaam wil er één kan registreren. De goede merknamen (cq. de namen die voor de hand liggen) zijn al bezet. Daarom moeten providers een beroep doen op hun creativiteit, resulterend in soms bizarre namen.
  • Ten tweede is elke provider op zoek naar een unieke naam. Een naam die boven de grijze massa uitsteekt en een naam die gemakkelijk te onthouden is.

Het artikel van Hanna beschrijft een grappig fenomeen dat voornamelijk voorkomt bij aan internet en aan techniek gerelateerde bedrijven. Om een sterk merk op te bouwen en succesvol te zijn hoef je geen naam meer te voeren die verwijst naar de diensten die je aanbiedt.

Geldt het bovenstaande ook voor de Nederlandse markt? Ik denk van wel. Als we de merknamen van grote spelers op de Nederlandse markt bekijken zien we een soortgelijke situatie. Hoewel de Nederlandse providers vaker vasthouden aan de oude gedachte dat hun naam dient te verwijzen naar de diensten die ze aanbieden. Veel bedrijven kiezen daarom voor de toevoeging “internet” of “hosting services”.

In de database van Nederlandse grootste vergelijkingssite staan maar liefst 1800 verschillende hostingbedrijven. Van een schaarste aan goede domeinnamen is in Nederlands dus ook sprake. Net als hun Amerikaanse branchegenoten dwingt dit nieuwe providers tot creativiteit. Wat te denken van de bedrijfsnaam 2-BiZZy. Bij het bedrijf zijn ze momenteel erg druk bezig met hun nieuwe website. Of de naam Alproject, wat ironisch genoeg inderdaad een project blijkt te zijn.

Als u op zoek bent naar spannende hosting kunt u terecht bij Freakyhostings. Cafeïneliefhebbers kunnen hun website onderbrengen bij Koffie Hosting. Bedrijfsnamen die zijn afgeleid van dieren, fruit of kleuren zijn ook populair. Bij sommige providers vraag ik me af waar ze hun inspiratie op hebben gedaan. Wat denkt u van Rubber Biscuit, Wizards of Oz, The One Hosting of Flat Cat Hosting?

Thijs Alink

Sebastiaan Stok, 5 september 2008 11:19 am

Bij de naam van mijn bedrijf zou je ook niet direct denken aan webhosting of webdesign :)

Veelal verbaas ik me over sommige namen.
Altijd dat woord '(web)hosting' er bij, wat is daar nu uniek aan? Een goede naam is alles voor je bedrijf.

In de .com-bubble tijd (bron Download: True story of the internet) had je bedrijven welke de meest vreemde namen hadden.
Veelal met X of iets.

Ook namen als 'best' of 'super' 'one'.
Een beetje een eigendunk? Lekker bescheiden maar niet heus...

Ik heb ook namen gezien welke wel degelijk goed zijn bedacht!
Ek-Hosting (naar de naam van de bedenker Eric Koster) of Mijn-sleutel (weer naar de naam van de bedenken Mykie (of zo iets ;) ) )

Zelf heb ik altijd zo iets van: Als de naam te voor de hand liggend is. Dus te simpel of saai, dat het niet echt uitdaagt.
Vreemde namen doen het veelal al beter.
Je weet niet direct waar het overgaat, en dat maakt het nu juist interessant! :D en daagt de mensen uit te kijken.

Punica, 5 september 2008 11:26 am

Ik denk persoonlijk dat naam niet veel uitmaakt, het gaat om de kwaliteit die je levert.

Maar voor mond op mond reclame is een afwijkende naam misschien wel beter, niet x-hosting of y-hosting, maar iets unieks, anders heeft de klant ook zoeits van 'was het nu A-Hosting, of B-Hosting'.

Stewie, 5 september 2008 7:32 pm

Een te moeilijke naam werkt wel tegen je in vindbaarheid.
Ons bedrijf wordt al te vaak 14d, 13d, id3 of 13t genoemd...

Pieter, 9 september 2008 3:10 pm

We merken het ook! Veel mooie en hippe namen komen er naar voren. Maar het is de laatste tijd nog veel belangrijker hoe je gevonden wordt. Social media begint hierbij een belangrijke rol in te nemen. En met de nieuwe namen kun je ook nieuwe vormen van marketing toe gaan passen.

Zelf zijn we met een aantal projecten bezig die zich enkel focussen op social networks. We will keep you posted!

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.