- Door
- Thijs Alink
- geplaatst op
- 5 september 2008 08:02 uur
Laatst las ik een interessant artikel geschreven door Douglas Hanna, marketingconsultant en editor van PingZine. Hanna stelde een lijst op van de meeste succesvolle hostingproviders in de Verenigde Staten en keek vervolgens naar de relatie tussen het succes van de desbetreffende providers en de kwaliteit van hun merknamen. Hanna kon geen verband ontdekken. Het merendeel van de namen verwees niet naar hosting of internet. Sterker nog, sommige namen zeiden op zichzelf helemaal niks.
Laten we het rijtje van Hanna er voor de volledigheid even bij pakken: eNom, 1&1, Go Daddy, Bluehost, HostGator, The Planet en iPowerWeb. Welke buitenstaander zou denken dat er achter deze namen zeven zeer succesvolle hostingproviders schuil gaan? De eerste merken verwijzen zelfs niet naar hosting. Hanna geeft hiervoor twee verklaringen.
- Ten eerste zouden providers te maken hebben met een probleem dat uniek is voor de internetbranche, namelijk dat iedereen die een domeinnaam wil er één kan registreren. De goede merknamen (cq. de namen die voor de hand liggen) zijn al bezet. Daarom moeten providers een beroep doen op hun creativiteit, resulterend in soms bizarre namen.
- Ten tweede is elke provider op zoek naar een unieke naam. Een naam die boven de grijze massa uitsteekt en een naam die gemakkelijk te onthouden is.
Het artikel van Hanna beschrijft een grappig fenomeen dat voornamelijk voorkomt bij aan internet en aan techniek gerelateerde bedrijven. Om een sterk merk op te bouwen en succesvol te zijn hoef je geen naam meer te voeren die verwijst naar de diensten die je aanbiedt.
Geldt het bovenstaande ook voor de Nederlandse markt? Ik denk van wel. Als we de merknamen van grote spelers op de Nederlandse markt bekijken zien we een soortgelijke situatie. Hoewel de Nederlandse providers vaker vasthouden aan de oude gedachte dat hun naam dient te verwijzen naar de diensten die ze aanbieden. Veel bedrijven kiezen daarom voor de toevoeging “internet” of “hosting services”.
In de database van Nederlandse grootste vergelijkingssite staan maar liefst 1800 verschillende hostingbedrijven. Van een schaarste aan goede domeinnamen is in Nederlands dus ook sprake. Net als hun Amerikaanse branchegenoten dwingt dit nieuwe providers tot creativiteit. Wat te denken van de bedrijfsnaam 2-BiZZy. Bij het bedrijf zijn ze momenteel erg druk bezig met hun nieuwe website. Of de naam Alproject, wat ironisch genoeg inderdaad een project blijkt te zijn.
Als u op zoek bent naar spannende hosting kunt u terecht bij Freakyhostings. Cafeïneliefhebbers kunnen hun website onderbrengen bij Koffie Hosting. Bedrijfsnamen die zijn afgeleid van dieren, fruit of kleuren zijn ook populair. Bij sommige providers vraag ik me af waar ze hun inspiratie op hebben gedaan. Wat denkt u van Rubber Biscuit, Wizards of Oz, The One Hosting of Flat Cat Hosting?
Thijs Alink