- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 7 februari 2013 08:01 uur
De berichtgeving vorige week over de WWVD op ISPam.nl leidde tot een aantal interessante reacties die op twee trends wezen. De eerste trend zou zijn dat meer bezoekers van deze vakbeurs een ander profiel hebben dan vorige jaren. De andere trend: dit soort bezoekers – ondernemers eigenlijk – is helemaal niet geïnteresseerd in webhosting, dus als hoster op die beurs staan is niet direct een verstandige keuze.
In die context werden opmerkingen gemaakt die de redactie ook op de beurs en regelmatig tijdens gesprekken met marktpartijen opvangt: eigenlijk is de hostingsector in Nederland zo goed, dat klanten zich amper kunnen voorstellen dat er iets mis kan gaan.
Dat is een mooi compliment voor menig aanbieder. Niet allemaal, want er zullen altijd aanbieders blijven die meer beloven dan ze kunnen waarmaken. Mocht daar iets fout gaan, dan is de klant niet alleen gedupeerd maar heeft hij zeer waarschijnlijk een goede zaak als hij besluit tegen zijn leverancier te gaan procederen wegens wanprestatie.
Dat partijen op die manier uit elkaar gaan, haalt in Nederland zelden de pers. Geschillen tussen hostingleverancier en klant zijn er wel, maar daar wordt opvallend weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Dat is over de grens wel anders.
Een opmerkelijk voorbeeld hiervan is de communicatie van QCR Holdings, houdster van vier banken in het Mid-Noorden van de VS. Dit bedrijf heeft geen ruzie met de provider, maar heeft wel alle klanten en de pers geïnformeerd van leverancier te wisselen. De verklaring hiervoor is dat de actuele eisen die aan online banking worden gesteld (voor geïnteresseerden: dat zijn de FFIEC ‘aanbevelingen’) niet gegarandeerd konden worden door partij A, daarom is QCR nu uitgeweken naar partij B.
Als je verder in de materie duikt, zie je dat dit geen uniek geval is. Als gevolg van de bankcrisis en verschillende security-incidenten zijn o.a. financials in de VS meer dan ooit verplicht orde op zaken te stellen. Dat gaat best ver, als je merkt dat contracten die al vele jaren tot volle tevredenheid van de partijen liepen nu plotsklaps moeten worden opgezegd.
Met dit soort voorbeelden webwinkeliers om de oren slaan en ze zo hopen te overtuigen dat het hosten van een webshop toch echt iets complexer is dat het hosten van de website van je lokale bridgeclub, zal niet werken. Wat wel kan – en zeker ook aan te raden is als je grotere klanten hebt die voor financiële diensten van jouw platform afhankelijk zijn – probeer de FFIEC aanbevelingen te lezen. Je kunt er namelijk van leren wat op termijn ook aan deze kant van de grote plas belangrijk gevonden zal worden door toezichthouders en je klanten.
Zo kun je dan hopelijk voorkomen dat je terloops in een persbericht wordt genoemd als partij waarvan helaas afscheid genomen moest worden.