- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 18 februari 2013 08:10 uur
De SIDN had voorafgaan aan het uitvoeren van de database migratie vorige week zaterdag geen snapshot (backup) gemaakt van de database van het .nl-domeinregistratiesysteem. Dat blijkt uit het verslag dat de SIDN over het onderhoud aan .nl-registrars heeft gestuurd. Toen de database migratie mislukte bleek er enkel een backup beschikbaar te zijn van 5 dagen oud. De wijzigingen in de database sindsdien moesten worden berekend aan de hand van de ‘archive logs’ die na het maken van de backup waren gegenereerd.
Verloop onderhoud
Het onderhoud op zaterdag 9 februari was door de SIDN aangekondigd en zou oorspronkelijk van 7:00 uur tot 14:00 uur duren, maar duurde uiteindelijk tot 2:00 uur de volgende morgen. Als gevolg hiervan was het totaal 19 uur lang niet mogelijk om .nl-domeinnamen te registeren of te muteren. Nu blijkt dus dat de reden dat dit zo lang heeft geduurd gelegen is in het feit dat niet alleen de migratie mislukte, maar ook dat de .nlregistry in het draaiboek te zetten om een snapshot (backup) van de database te maken voor dat de migratie van Oracle 10g naar 11g zou worden uitgevoerd.
Uit het verslag dat de SIDN naar zijn registrars heeft gestuurd, blijkt verder dat de migratie pas werd afgebroken nadat was gebleken dat de migratie van de database van het .nl-domeinregistratiesysteem van Oracle 10g naar 11g leek te falen. Daarna probeerde men terug te keren naar de oorspronkelijke uitgangssituatie, hetgeen niet mogelijk bleek door dat de migratie al half was uitgevoerd. Daarna bleek echter dat er ook geen ‘consistente copy (snapshot)’ (backup) van de database te zijn gemaakt voorafgaand aan het uitvoeren van de database migratie.
Backup van 5 dagen oud
Gezien er ook geen andere mogelijkheden waren om de database te herstellen, moest er worden teruggegrepen op een 5 dagen oude backup die op de maandag ervoor was gemaakt. Het duurde uiteindelijk 3,5 uur om de verouderde backup terug te zetten. Daarna duurde het nog eens 3,5 uur om op basis van de ‘archive logs’ om de database weer bij te werken tot de situatie van voor dat de migratie werd gestart.
Na het herstel van de database in de oude situatie en er nu wel een snapshot was gemaakt van de database, werd een tweede poging gedaan om de database te migreren. Ook deze poging mislukte. Als gevolg hiervan zal het binnenkort noodzakelijk zijn om een derde migratie poging te doen. De SIDN stelt het draaiboek hiervoor te hebben aangepast, waarbij de belangrijkste aanvulling waarschijnlijk het maken van een snapshot zal zijn.
Reactie SIDN
In een nadere reactie laat SIDN-woordvoerder Lycke Hoogeveen tegenover ISPam.nl weten dat er geregeld backups worden gemaakt. “Informatie over hoe vaak precies geven we niet aangezien dat onze interne bedrijfsvoering betreft.” Op basis van de gegevens uit het verslag lijkt het er op dat de SIDN één keer per week een (volledige) backup van de database van het .nl-domeinregistratiesysteem maakt.
In het verslag schrijft de SIDN over het feit dat er geen snapshot is gemaakt voorafgaand aan de database migratie: “Het ontbreken van de snapshot kan hierbij worden aangemerkt als een nalatigheid in de gehele procedure welke bij een migratie verwacht mag worden.”. In de nadere reactie laat de SIDN-woordvoerder over de vraag of de SIDN hiermee een brevet van onvermogen heeft ten toon gespreid?: “Zoals in het verslag aangegeven betreuren wij ten zeerste dat door een menselijke fout, in tegenstelling tot wat de procedure voorschrijft, de snapshot niet is gemaakt en dat het draaiboek is aangepast.”