- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 18 maart 2013 08:05 uur
Uit de jaarlijkse vernieuwde Registrar Tevredenheidsmonitor die de SIDN onder haar registrars heeft gehouden, wordt de stichting door de registrars met een 7,6 gemiddeld beoordeeld. 63% van de registrars beoordeelt de SIDN zelfs met een 8 of hoger. De 13% van de registrars die aangaven niet tevreden te zijn hadden vooral kritiek op de nevenactiviteiten van SIDN, die niet aan de .nl-registry functie gerelateerd zijn.
Vergeleken met de uitkomsten van een jaar geleden stelt de SIDN dat de registrars vooral hun waardering uitspreken voor de support die de registry biedt, de DNSSEC-implementatie en het registratie- en mutatie-proces van .nl-domeinnamen. In de open vragen werd support zelfs als meest genoemde positieve ervaring van registrars metde SIDN in 2012 genoemd. Voor het eerst is de SIDN naar eigen zeggen ook beter beoordeeld dan de ccTLD-registries in omringende landen. Opvallend is wel dat de dienstverlening van ccTLD-registries in het algemeen lager wordt beoordeeld van gTLD-registries.
In totaal beoordeelt 13% van alle respondenten (registrars) de SIDN met een 6 of lager. Uit hun feedback blijkt volgens de SIDN dat er behoefte aan duidelijkheid is over de nevenactiviteiten van de SIDN, vooral die nevenactiviteiten die niet .nl-gerelateerd zijn. De .nl-registry stelt dat de communicatie hierover de komende tijd ‘een belangrijk punt van aandacht zal worden’.
Uiteraard petje af voor Roelof Meijer en zijn team voor het feit dat de tevredenheid van registrars zo hoog is. Het is vooral knap te noemen dat de support, dat in het verleden één van de grootste pijnpunten was zo goed gewaardeerd wordt door de registrars. Echter is de kritiek over de nevenactiviteiten die niet aan de .nl-registry functies gerelateerd zijn ook terecht. De SIDN kan het mooi vertellen dat er meer behoefte bestaat aan duidelijkheid over de nevenactiviteiten. Je kan je echter ook afvragen of de ambities van het eenkoppig SIDN-bestuur niet verder reiken dan de stichting past.