Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Is webhosting marketing een kwestie van geld? (column)

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 13 mei 2013 08:01 uur

Begin deze maand werd bekend dat de Duitse hoster Strato ‘de aanval inzet’. Een combinatie van een massale advertentiecampagne in de landelijke media en actietarieven lijkt de campagne van het bedrijf te typeren. In een marktanalyse worden YourHosting, MijnDomein.nl en TransIP als de belangrijkste concurrenten neergezet. Al deze bedrijven investeren geld om klanten te krijgen en zijn zeer succesvol.

Enkele jaren geleden liet MijnDomein.nl de hostingmarkt op zijn grondvesten schudden door webhosting inclusief .nl-domeinnaam het eerste jaar voor maar 1 euro aan te bieden. De campagne van MijnDomein.nl werd ondersteund door een landelijke advertentiecampagne in de bladen en op de radio en affiliate marketing. In een klap groeide het bedrijf uit tot een van de grootste hosters van Nederland.

Ook YourHosting adverteert online en in ICT-tijdschriften en mogelijk ook nog in andere media. Daarnaast gebruikt het bedrijf affiliate marketing en op het moment van schrijven is het bij het bedrijf mogelijk om een .nl-domeinnaam voor maar 1 euro het eerste jaar te registreren.

Als laatste TransIP, van het bedrijf ben ik nog geen offline advertenties tegengekomen, maar ik sluit niet uit dat dat wel gebeurt. Wel lijkt TransIP op de anderen doordat ze kampioen zijn in het hanteren van actietarieven voor domeinnamen. Altijd is er wel een bepaald soort domeinnaam het eerste jaar goedkoop te registeren bij het bedrijf, in bepaalde gevallen zelfs onder de inkoopprijs.

Wat de marketing van al deze bedrijven typeert, is dat de marketing geld kost, veel geld. Ook door de actietartieven die worden gehanteerd (voor bepaalde producten) is de prijs die het eerste jaar aan een klant wordt verdiend (significant) lager dan wat de nieuwe klant opbrengt. De bedrijven hebben dus gemeen dat ze bereid zijn om te investeren in het binnen halen van een klant en niet vanaf het eerste moment aan de klant beginnen te verdienen. Het is dus een kapitaalintensieve vorm van marketing.

Een andere observatie is dat deze bedrijven qua aantal geregistreerde domeinnamen de grootste Nederlandse hosters zijn. Het onderscheidend vermogen van deze bedrijven ten opzichte van de honderden andere (veel) kleinere hostingbedrijven kan ik echter niet ontdekken. Dat wil niet zeggen dat deze bedrijven zich niet op bepaalde manieren weten te onderscheiden van de concurrentie, maar qua kwaliteit van de diensten of ondersteuning kan ik geen significante verschillen ontdekken waardoor klanten voor een deze hosters zou kiezen. Enige uitzondering is TransIP die succesvol zijn met hun zelf ontwikkelde domeinregstistratiesysteem.

Het enige verschil waarmee deze hosters zich van de talloze andere (kleinere) hosters onderscheiden, lijkt de hoeveelheid geld die er in marketing wordt gestoken. Mijn vermoeden is dat dit voor veel webhosters ook de enige manier is om zich te onderscheiden, vooral als het gaat om domeinnamen en shared webhosting. Deze producten zijn tegenwoordig een zodanige commodity dat (kleine) hosters die niet de mogelijkheid hebben om veel geld tegen een marketingcampagne aan te gooien, zich beter kunnen richten op andere producten waar ze zich nog wel op een andere manier dan enkel met kapitaal intensieve marketing kunnen onderscheiden.

Peter Spekreijse, 13 mei 2013 9:49 am

Ik denk dat het onderscheidend vermogen van de grote partijen aan de binnenkant zit. Zij hebben de techniek en administratieve organisatie zo goed voor elkaar dat een domein weinig meer kost dan de inkoopprijs. Dat is voor de kleine providers vaak anders. Daar zitten vaak, zowel technisch als administratief, nog veel extra kosten aan de afhandeling van domeinen. Dat betekent meer kosten per domein. Daarnaast mist, denk ik, vaak het budget om prijs acties te kunnen doen. Bij elkaar een bijna niet te overwinnen barrière.

Wouter, 13 mei 2013 10:11 am

Ook weleens bedacht dat er partijen zijn die helemaal niet op prijs WILLEN concurreren? Wij zitten bijvoorbeeld niet te wachten op een klant die voor een appel en een ei (al dan niet het eerste jaar) een domeinnaam en hostingpakketje afnemen. Enkele redenen waarom niet:

* Als het bij een andere partij 10 ct goedkoper is, zijn ze weer net zo snel weg: Loyaliteit is weinig sprake van.
* Budget klanten zijn vaak de klanten die meer beslag leggen op de support. En, als ze dan eens een keer een uurtje later dan normaal een reactie krijgen, wordt je op internet gelijk afgebrand dat je support te traag is.
* Budget klanten beheren vaak de site's die je liever niet wilt hosten als hoster, veel abuse meldingen, lekke scripts enz. enz.
* Budget klanten betalen over het algemeen slechter dan niet-Budget klanten.

Nee dank je, als iemand nog niet bereid is (bijvoorbeeld) 2 tientjes per jaar (maar liefst +/- 1,66 per maand!) te betalen voor een domeinnaam, dan liever geen klant bij ons.

Loyalere klanten met over het algemeen meer verstand van zaken (of bereid die kennis in te huren) en verwachten niet dat als je een keer op zaterdagavond binnen 10 minuten op een ticket gereageerd hebt, dat je dat elke zaterdagavond doet.

Bovendien...als je je geld verdient met je domeinen/website's (zakelijke relaties, waar wij ons op richten), wat is dan 1,66 euro per maand voor een domeinnaam? Als je dat als ondernemer niet kan missen, kan je maar beter gelijk uitschrijven bij de KvK.

Jeroen, 13 mei 2013 10:21 am

*zoekt de like button onder Wouter zijn post*.

Dat dus.

peter, 13 mei 2013 11:13 am

Prachtig stukje, niets tegen in te brengen. Zeer vermakelijk ook dat de grootste schreeuwlelijk op hosting gebied in Nederland (ja dat bedrijf dat twitter recensies koopt) niet genoemd wordt. Eigenlijk niet echt raar want ze hoort natuurlijk niet genoemd te worden in een lijsthe van kwaliteirs leveranciers zoals Transip

Thomas, 13 mei 2013 11:17 am

Had TransIP niet van die reclameborden langs de snelweg daar bij de A8? Daar staat me wel iets van bij namelijk.

eMiz0r, 13 mei 2013 6:27 pm

@Peter,

Je bedoelt Versio? Mooie overnamekandidaat straks. Krappe marges en veel kosten aan marketing maar wel veel klanten. Bij de eerste echte tegenslag is er geen geld meer over en koop je ze voor een prik. Prijzen omhoog naar acceptabel niveau en als de helft v.d. klanten nog blijft heb je het er zo uit :)

Door dat soort prijzen te hanteren is het een klein leven beschoren. Hoeft zeker geen probleem te zijn als verkoop vanaf het begin je strategie is.

Pim, 16 mei 2013 8:04 am

@eMiz0r
Het is natuurlijk ook de lage kostenstructuur die Versio (en anderen) hanteren. Geen kantoor om te beginnen. http://goo.gl/maps/IP6zx
Uiteindelijk is dat natuurlijk geen schaalbaar businessmodel. Maar als je met een paar enthousiaste mannen vanaf thuis werkt kun je de kosten erg laag houden.

eMiz0r, 17 mei 2013 11:37 am

Klopt Pim, maar zoals je zegt is dat inderdaad niet erg schaalbaar. Bovendien is het zo moeilijker een bepaald kwaliteitsniveau te behalen en handhaven. Daarom zeg ik ook: voor korte termijn wellicht een prima beleid wanneer verkoop je exit strategie is.

Overigens zijn kantoorpanden niet zo duur, zeker in deze tijd niet :) Maar ze zullen ongetwijfeld op andere zaken ook kunnen beknibbelen (geen pensioenregelingen, werknemersverzekeringen en meer van die "overhead" die pas komt kijken naarmate je professioneler/volwassener wordt).

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.