- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 4 juni 2013 08:15 uur
Roland Berger stelt dat deze ommekeer in de retailmarkt onontkoombaar is en structureel gaat doorzetten. Retailers die mee willen groeien in de online verkopen, moeten in de komende jaren flink gaan investeren in de internetverkoopkanalen. Winkeliers die dit niet doen, zullen het erg zwaar krijgen. Hun enige ‘redding’ is het verleggen van de omzet naar online verkoop. De omzet uit de fysieke winkels zal hoe dan ook onder druk komen te staan, aldus het onderzoek.
Een webshop die alleen via een browser op een pc benaderbaar is, volstaat al lang niet meer. Nieuwe shops moeten ook met smartphones goed te doorzoeken zijn. De belangrijkste groei zit dan ook in mobiel toegangelijke webshops: alleen al tussen 2010 en 2012 groeide het aantal consumenten dat via smartphones en tables inkopen deed met bijna 200 procent. Daarnaast hamert Roland Berger op de online betaalmogelijkheden. Consumenten moeten op allerlei manieren kunnen betalen.
Hosters kunnen hier al flink op voorsorteren door bijvoorbeeld in samenwerking met internetbedrijven min of meer kant-en-klare shops neer te zetten, inclusief alle betaalopties, zodat winkels ook daadwerkelijk snel online kunnen. De verwachting is dat retailbedrijven in de nabije toekomst sneller zullen kiezen voor een shop. De snelheid waarmee zo’n shop online kan zijn, is dan een van de belangrijkste criteria – naast een zo gering mogelijke investering.