- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 1 november 2006 10:29 uur
Eén maand na de introductie van het SIDN DRS4 is het tijd om de balans op te maken.
Waar we nu staan is zowel extreem duidelijk als extreem onduidelijk. Zowel de test- als de productie-omgeving van DRS4 liggen er nogsteeds om de haverklap uit en laatst functioneerde whois functionaliteit ook niet en zijn de gegevens die worden teruggeven ook niet altijd even betrouwbaar. Verder zijn er veel verhuizingen vastgelopen, waardoor een groot aantal verhuizingen nu al weken vertraagd zijn.
In oktober is DRS4 totaal 15 keer niet beschikbaar geweest op:
02/10 14:30-17:00 = 2:30 uur (onderhoud)
03/10 16:30-19:15 = 2:45 uur (storing)
03/10 23:25-00:40 = 1:15 uur (onderhoud)
06/10 23:00-03:15 = 4:15 uur (onderhoud)
08/10 13:00-15:00 = 2:00 uur (onderhoud)
10/10 08:00-08:35 = 0:35 uur (storing)
10/10 15:30-16:30 = 1:00 uur (storing)
11/10 18:30-19:45 = 1:15 uur (onderhoud)
12/10 19:00-23:15 = 4:15 uur (onderhoud)
13/10 18:00-22:10 = 4:10 uur (onderhoud)
16/10 08:30-08:45 = 0:15 uur (storing)
20/10 08:55-13:50 = 4:55 uur (storing)
20/10 18:00-21:00 = 3:00 uur (storing)
27/10 16:00-20:30 = 4:30 uur (storing)
28/10 19:30-23:00 = 3:30 uur (storing)
Ik vraag me héél erg af, hoe ze de software ontwikkeld en getest hebben, er zijn zoveel storingen en daarnaast ook fouten, die zelfs al bekend waren voor de introductie en niet tijdig waren opgelost. Of te wel een heleboel problemen waren te vooraf (te) voorzien en hadden dus zonder meer voorkomen kunnen worden.
Hoe heeft DRS4 door de acceptatietest heen kunnen komen is mij dan ook een raadsel, want je kan een systeem waaraan zoveel mankeert toch niet in productie nemen. Nu één maand na de introductie worden we hier nog vrijwel dagelijks met geconfronteerd door de storingen, maar ook doordat dingen niet functioneren zoals ze zouden moeten functioneren. Zoals bijvoorbeeld de verhuizingen die vastlopen en de whois-gegevens die niet altijd juist zijn.
Zit DRS4 wel goed in elkaar of is het een slecht ontworpen systeem, waarop continue ad-hoc oplossingen moeten worden bedacht om het in de lucht te houden? Daarnaast is de vraag wanneer de problemen voorbij zullen zijn, want het kan toch niet zo zijn dat we over twee maanden onszelf nog steeds geconfronteerd zien met wekelijkse storingen.
Zoals eerder gemeld is de SIDN nog steeds opzoek naar een goede Manager ICT met academisch werk – en denkniveau en ruim 10 jaar relevante werkervaring, waarvan vijf in een leidinggevende positie. De SIDN heeft zo iemand hard nodig, dus voldoe je aan bovenstaand profiel. Solliciteer bij de SIDN voor een uitdagende baan!!
Wat is jullie mening over DRS4, één maand na de introductie ervan?