- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 19 juli 2013 08:04 uur
UPC is donderdag gestart met het aanbieden van clouddiensten aan ondernemers. De UPC Business Cloud Services, zoals de nieuwe service is genoemd, is een bundeling van clouddiensten met onder meer webhosting, online backup, cloudservers, fileservers en diverse hosted softwarepakketten.
De clouddiensten van UPC worden geleverd door de Belgische samenwerking Telenet/Hostbasket. Als gevolg daarvan worden de data van klanten in datacenters in België opgeslagen, zo laat UPC-woordvoerder Ronald Sutmuller desgevraagd aan ISPam.nl weten. De nauwe samenwerking tussen de bedrijven blijkt ook uit het feit dat website waarop de diensten door UPC worden aangeboden een nagenoeg exacte kopie is van die van Telenet/Hostbasket.
“We zien dat er steeds meer behoefte onder MKB’ers en grootzakelijke klanten is aan dergelijke clouddiensten. De markt is er klaar voor. Tegelijkertijd profiteren wij en onze klanten van de uitgebreide ervaring die onze Belgische collega’s hebben opgedaan met het aanbieden van deze diensten in België”, aldus Sutmuller.
UPC werkt bij de clouddiensten met vier service levels (Standard Priority, Express Priority, Critical Priority en 24/7 Critical Priority). Het bedrijf garandeert voor de service een uptime van 99,7 procent, wat neerkomt op een maximaal toelaatbare downtime van 2 uur en 20 minuten per maand.
Concurrent
Ook branchegenoot Ziggo biedt sinds enige tijd webhosting en online backup aan zakelijke gebruikers aan. Alleen ontbreken daar nog andere clouddiensten zoals gevirtualiseerde servers.
“Wat onze dienst onderscheidt van andere diensten, is dat Cloud Services geheel schaalbaar is”, zegt Sutmuller. En dat is volgens hem in deze tijd hard nodig. “De mentaliteit bij ondernemers is gericht op flexibiliteit en kostenbesparing, terwijl de economische crisis ondernemers er toe dwingt efficiënter met middelen om te gaan.”