- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 22 juli 2013 08:01 uur
Vorige week heeft kabelaar UPC een aantal nieuwe diensten gelanceerd. Nu zal dat in de regel hier niet opvallen, de kabelaar is vooral bekend als leverancier van consumentendiensten en dat valt buiten de scope van ISPam.nl.
Wat echter opvalt, is dat UPC nu voor het eerst heel bewust en gericht de MKB- en Soho-markt betreedt. Kleinschalige hosting- en storagediensten moeten een nieuwe peiler worden voor het bedrijf dat in Nederland vooral geld verdient met het beschikbaar stellen van tv, radio en internet aan de burger. Een ander punt dat de moeite van het vermelden waard is: UPC maakt hiervoor gebruik van het cloudplatform van Hostbasket, dat een onderdeel is van Telenet en de meerderheid van de aandelen van Telenet zijn dan weer in handen van de eigenaar van UPC. Dat het cloudplatform in een datacenter van Telenet staat is minder opvallend. Dit alles wekt wel de indruk alsof bij de Nederlandse vestiging DC-ruimte en kennis van hostingdiensten ontbreekt.
Locatie van een DC is echter minder van belang dan dat eerste en dit levert de volgende vragen op: waarom betreedt UPC deze markt, is er aantoonbaar zoveel behoefte aan dit soort instapdienstverlening en waarom zou een MKB’er voor UPC kiezen, een bedrijf dat op dit terrein over geen enkele trackrecord beschikt? Als je kijkt naar Nederlandse markt, die echt volwassen is en waar een groot aantal aanbieders uitstekende kwaliteit tegen scherpe prijzen levert, zou je kunnen zeggen dat er vast nog wel ruimte is voor nog een aanbieder. Doordenkend zie je dat UPC hier wellicht ook de KPN-truc gaat toepassen: je bent al bij de klant binnen met 1 fysieke lijn, dus de marketing van dit soort diensten (bijvoorbeeld bundels op basis van 4 halen, 3 betalen) kan ze makkelijk afgaan. Handig om klanten te werven die nog geen online storage hebben of simpele server, maar of het ook overstappers trekt?
Op basis van bovenstaande zou je dus kunnen stellen: OK een nieuwe concurrent erbij, eentje met heel diepe zakken ook, maar vooralsnog is het niet heel logisch dat hij mij klanten gaat kosten. Wat nu wel zaak is dat je meer dan ooit de kwaliteit van je dienstverlening scherp in het oog te houden, want als er een punt is waar UPC zich in dit fel bevochten marktsegment moet bewijzen, dan is het wel kwaliteit. Zonder enig trackrecord en een mindere (maar inmiddels onterechte) reputatie op het gebied van klantondersteuning is dit wellicht de achilleshiel van het aanbod.
Wie trouwens denkt dat UPC hier een unieke stap zet, komt bedrogen uit. Een quick scan bij kabelaars over de grens leert dat in zowel de VS (Comcast) en UK (Virgin) kabelaars met een sterke aanwezigheid in het klein zakelijke segment voor andere diensten dan ‘gewone’ toegang eerder regel dan uitzondering zijn. Dat doet dan weer de vraag rijzen, waarom UPC dit nu pas op de Nederlandse markt doet?
Voor de hand liggend antwoord is dat de consumentenmarkt echt verdeeld is, dan blijft alleen nog maar de zakelijke markt over als bron voor meer omzet. Als dat het geval is, gaat de Nederlandse hostingsector een spannende tijd tegemoet waarbij de grote consumentenaanbieders elkaar ook op de zakelijke markt met alle felheid gaat bestrijden. De impact hiervan op de kleinere B2B-aanbieders, en vooral partijen die de zaakjes niet op orde hebben, zou wel eens groter kunnen zijn dan we nu kunnen voorstellen.