- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 20 september 2013 10:01 uur
Een groot verschil is dat wetten die direct uit Den Haag komen, veel sneller door de pers worden opgevangen. Hierdoor ontstaat aandacht voor het onderwerp waardoor burgers en bedrijven eerder weten dat er iets aan zit te komen. Wetgeving uit Brussel blijft daarentegen heel lang onder de radar. Of dat terecht is en wie daar tekort schiet is onderwerp van discussie, maar niet op ISPam.nl.
Wat we bij ISPam.nl wel doen is in een vroegtijdig stadium proberen te doorgronden wanneer iets uit Europa voor de sector relevant is. Soms is dat makkelijk, soms zijn we daar langer mee bezig. Een actueel voorbeeld daarvan is de nieuwe consumentenwet. Hier is en wordt in veel Europese hoofdsteden nog steeds om gesteggeld. Maar dat die wet er aan zit te komen is zeker, want de Brusselse richtlijn dient gewoon te worden vertaald naar nationale wetgeving. Zeker is ook dat per juni 2014 – in Duitsland althans – alle nieuwe contracten aan de nieuwe regels moeten voldoen. Zoveel werd duidelijk uit een persbericht (PDF) van de Duitse koepelvan onlineshops (de Duitse Thuiswinkel.org) dat royaal is verspreid. De titel is duidelijk waar de wet over gaat: “Überblick über das neue Widerrufsrecht ”, het recht bestellingen en transacties te herroepen.
Dat klinkt naar drempelverlaging voor retouren, reclamaties, storneringen en daarmee toename van administratieve lasten voor e-winkeliers. Maar klopt dat wel – en belangrijker nog, raakt dit de ondernemers die ISPam.nl lezen? Een aantal vragen hierover is voorgelegd aan Arnoud Engelfriet van ICTrecht. De eerste en direct de belangrijkste: voor wie geldt dit?
“De wet geldt voor consumenten, en zoals altijd blijft dan in het midden of een eenpitter/zzp’er daar onder valt. We hebben de reflexwerking, je bent als zzp’er consument als je iets afneemt dat niets met je werk als zzp’er te maken heeft. Maar wie iets koopt dat gewoon zakelijk is, moet zelf opletten welke rechten hij heeft.”
De tweede vraag was geldt dit ook voor Nederlandse bedrijven die goederen/diensten leveren aan klanten in Duitsland ?
“Of een Duitse consument Duits recht kan claimen, hangt er vanaf hoe actief de ondernemer zich richt op Duitsland. Weet de Duitser zich met hulp van Google Translate door je Nederlandstalige site te worstelen en maak je een maatwerk afspraak voor bezorging in Duitsland, dan valt het onder Nederlands recht. Maar heb je een .de en Duitstalige site met Kostenloser Versand in Deutschland dan val je onder Duits recht.”
Tot zover lijkt het gesneden koek. Het onderscheid tussen consument en zakelijk is duidelijk en hoe je als internationaal opererende hoster met de materie moet omgaan, lijkt ook niet veel anders dan nu reeds het geval is. Maar daarmee zijn we er nog niet. Want binnen de redactie zijn er na het andermaal lezen van het Duitse persbericht, de informatie waar ICTrecht verder mee kwam en wat eigen speurwerk nog veel meer vragen gerezen. Een aantal daarvan wordt in een apart artikel behandeld.
Tijdens een rondje bellen bleek overigens dat geen enkele hoster – ook niet zij die veel aan consumenten leveren – op de hoogte was van deze aanstaande wetswijziging. Daarmee zijn – niet voor de eerste keer trouwens – twee andere belangrijke vragen naar voren gekomen: hoe houdt de sector de kennis op peil en verwachten de lezers van ISPam.nl dat wij hen hier vaker pro-actief over informeren?