- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 21 november 2013 09:18 uur
Kees Jan Meerman noemt het zelf een niche: data recovery. Komt vooral omdat met name in grote bedrijven natuurlijk niemand ooit zal toegeven dat data verloren is gegaan omdat schijven in machines crashen. Hoezo redundant, hoezo RAID-configuraties en hoezo backups? Natuurlijk heeft iedereen dat op orde. Niet dus. In die zin is het zelfs een ‘schaamlap’ als je de services van Stellar Data Revocery nodig hebt. En toch groeit het bedrijf dat 20 jaar geleden ontstond uit een idee van drie Indiase studenten. Aanvankelijk een bedrijfje dat software maakte voor recovery, later kwamen ook de services erbij. Dat bedrijf telt inmiddels 20 vestigingen in het moederland. De internationale doorbraak kwam met de uitbraak van het Tsjernobyl-virus. Stellar is sinds die tijd ook een gevestigde naam in Europa en de VS.
Een nichebedrijf, maar wel in de breedte. Stellar levert simpele DIY-software voor consumenten maar ook complexe software voor bijvoorbeeld virtual machines voor professionele IT-omgevingen. Vervolgens zijn er de diensten waarbij Stellar zelf de datarecovery doet in laboratoria. Nederland is het hoofdkantoor van deze servicestak van het bedrijf. De recovery vindt plaats op dat kantoor in Utrecht. “Er is heel veel expertise nodig voor dit werk. Dan wil je de engineers op een plaats hebben en niet verspreid door heel Europa. Dat heeft geen enkele zin”, legt Meerman uit. “Local presence is sowieso goed. We zijn een volle dochter van het Indiase moederbedrijf, maar vanuit deze locatie sta je dichter op de Europese klanten en kunnen we hen beter bedienen.”
Vanuit heel Europa komen de gecrashte datadragers naar Utrecht. “Altijd met hetzelfde verzoek: kunnen jullie dit liefst gisteren herstellen? Dan gaat het vaak om bedrijven, met productiedata in een RAID-systeem. Maar we helpen de particulier net zo goed om die trouwfoto’s terug te halen. De variabelen zijn altijd de complexiteit van de opdracht en de tijd die we eraan mogen besteden. Probleem is dat je vantevoren nauwelijks kunt zeggen of iets makkelijk of moeilijk is.”
Zwarte Piet
Daar komt de reactie van de klanten nog eens bij: die is zo mogelijk nog lastiger te voorspellen. Meerman: “Ze komen hier omdat niemand hen nog kon helpen. Ze zijn dan echt overal al geweest. Als wij pech hebben, dan heeft iedereen de schroevendraaier al in de schijf gestoken. Mensen binnen IT-afdelingen hebben allemaal hun eigen tools geïnstalleerd om data toch nog terug te kunnen halen. Wij zien echt alles. Uiteindelijk komen ze met een onvoorstelbare puinhoop naar ons en verwachten dat wij het binnen een dag gerepareerd hebben. En soms is de tussenpersoon ook niet even eerlijk en transparant: ze zeggen echt niet wat ze allemaal hebben gedaan. Binnen grote bedrijven wil niemand de zwarte piet krijgen. Leg dan maar eens uit dat je de data niet binnen een etmaal terughebt.”
Voor engineers is een gecrashte datadrager een black box. Beginnen ze gewoon met graven. Terwijl de engineers van Stellar allemaal bakken ervaring hebben met de meest complexe reconstructies. “Soms is het eenvoudig en halen ze de data binnen een paar dagen terug. Dan is het applaus groot. Vaak moeten ze echter alle expertise benutten die ze hebben en zijn ze weken bezig om alles te herstellen. De engineer is trots dat het uiteindelijk gelukt is, krijg je van de klant te horen dat het wel erg lang heeft geduurd.” Meerman haalt lachend zijn schouders op. “Dat hoort er in dit vak bij. Het is niet uit te leggen.”
Bliksem
Tegelijkertijd is het een fantastisch vak, stelt Meerman. En het wordt steeds belangrijker: data recovery. “Data wordt steeds belangrijker. Twintig jaar geleden werd data nog regelmatig geschoond, opslag was immers duur. Tegenwoordig wordt alles opgeslagen. Systemen zijn ook veel beter geworden. We hebben cloud. Maar wij krijgen hier zo nu en dan stukjes cloud binnen. Uiteindelijk zijn het ergens systemen, met schijven. We zien hier echt cloudproviders binnenkomen met RAID-systemen en backups, waar het toch mis is gegaan. Kunnen ze bijvoorbeeld backups niet terugzetten. Dan bliksemt het in de cloud, kan ik je verzekeren. Er zullen nu eenmaal altijd dingen misgaan. De brandweer is ook nog steeds nodig, ondanks rookmelders en blusapparaten in gebouwen.”
Opslagsystemen worden beter, mooier, maar ook complexer. “Het is meteen onze uitdaging.” Dat bedrijf dat met een RAID-systeem van 17 schijven naar Stellar kwam. “Onze mensen gaan aan de slag en ontdekken dat er twee niet-originele schijven zijn gebruikt. Dat bedrijf ontkende in alle toonaarden. Na lang aandringen gaven ze toe dat ze twee schijven hadden vervangen en kregen we alsnog de originele schijven. Totaal vernield. Toen konden we pas de puzzel oplossen en hebben we in onze clean room toch alles weer aan de praat gekregen. Dat geeft toch een enorme voldoening.”