- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 22 september 2008 08:04 uur
Het platform van managed hosting providers de Dutch Hosting Service Providers Association (DHPA) heeft een service level framework en code of conduct gelanceerd voor haar “leden”.
Sven Visser, secretaris van de DHPA over het Service Level framework (PDF):
Wij willen met het SLA framework bewustwording bij de klant kweken. Door richtlijnen uit te zetten kan de klant controleren of hij een goede SLA heeft. Wij onthouden ons bewust van waardes. Het is aan een ieder om zelf aan te geven wat hij wil en kan garanderen.
Ook zetten we een aantal definities neer die ons inziens gelden (of zouden moeten gelden) als de markt standaard. Dit moet ervoor zorgen dat SLA’s goed vergelijkbaar zijn. Geen truukjes meer als uptime per jaar of noodonderhoud niet laten meetellen in de beschikbaarheidsberekeningen. Dit moeten leiden tot meer vertrouwen bij de eindgebruiker.
De code of conduct (PDF) geeft een duidelijk kader aan waar de “leden” zich aan dienen te houden. Zo schrijft de code of conduct onder meer voor dat de “leden” dienen te streven naar een duurzame dienstverlening die het milieu zo min mogelijk belast, dat “leden” 24 uur per dag voor hun klanten bereikbaar zijn in het geval van storingen of calamiteiten en dat in het geval van een faillissement van de klant de dienstverlening nog twee maanden dient te worden gecontinueerd.
Interessant is om te constateren dat de code of conduct op een aantal punten in sterke mate overeenkomt met de Gedragscode.com die een ruime 190 deelnemers telt en in mijn beheer is (niet te verwarren met ISPConnect). Artikel 14 van de code of conduct van DHPA over de behandeling van klachten is zelfs nagenoeg gelijk aan artikel 10 van de Gedragscode.com.
Gezien juridische documenten vaak sterk op elkaar lijken heb ik het idee dat dit toeval is. Ik ben daarom vooral blij om te zien dat er inhoudelijke overeenkomsten zijn en de DHPA als ik zelf over wat redelijk is in onze branche in grote mate op lijn lijken te zitten. Wel is er één wezenlijk inhoudelijk verschil, de Gedragscode.com richt zich zuiver tot de klant en is ook letterlijk bedoeld als de 10 geboden voor elke ISP in relatie tot de klant, terwijl de gedragscode van de DHPA verder gaat dan enkel de relatie met de consument met onder andere bepalingen over het duurzaam en milieubewust opereren.
In het document duidt ik de “leden” van de DHPA tussen aanhalingstekens aan, omdat de DHPA een stichting is en stichtingen geen leden kunnen hebben (Artikel 2:285 Lid 1 BW). Dat zie ik dan ook als een blunder in de code of conduct van de DHPA, omdat daar consequent de term leden wordt gebruikt, terwijl DHPA juridisch gezien simpelweg geen leden kan hebben. Visser heeft tegenover ISPam.nl aangegeven daar naar te gaan kijken. Verder vind ik de code of conduct goed in elkaar zit en weer een goede stap vooruit is voor de managed hostingbranche.
De DHPA biedt het gebruik van beide documenten kosteloos aan andere partijen in de branche aan en verlangt in ruil daarvoor enkel een bronvermelding. Dat is natuurlijk ook erg netjes!