- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 23 september 2008 08:03 uur
Particulieren en bedrijven die ooit een domeinnaam via een KPN-dochter hebben geregistreerd en deze later hebben verhuisd naar een ander hostingbedrijf lopen het risico dat e-mail die vanaf het KPN-netwerk wordt verzonden in het niets verdwijnt, zo waarschuwt het Nederlandse anti-spambedrijf SpamExperts BV.
Dreas van Donselaar namens SpamExperts BV:
Wij ontvingen met regelmaat vragen van internetproviders die gebruik maken van onze SpamExperts Domain anti-spamdienst, over e-mail die niet aankwam bij de ontvanger. Bij navraag bleek het in alle gevallen te gaan om domeinnamen die in het verleden door een KPN-dochter zijn beheerd. Na telefonisch contact met KPN, werd door de technische afdeling het probleem bevestigd en voor de opgegeven domeinnamen binnen twee werkdagen verholpen. Ondanks dat we dit enkele maanden geleden al aan KPN hebben gemeld, met het verzoek om hier intern goed naar te kijken, is er tot op heden geen merkbare oplossing voor gevonden. Het is onduidelijk hoeveel e-mail, dagelijks verzonden uit het KPN-netwerk, in dit gat verdwijnt.
Dit is zeer zorgwekkend, vooral omdat je als ADSL abonnee van KPN verplicht bent om de mailservers van KPN te gebruiken door dat poort 25 geblokkeerd, in theorie kan er ook een alternatieve poort voor SMTP worden gebruikt (poort 587), maar het nadeel daarvan is dat sommige spam-blacklists de policy van KPN hebben ingebouwd en je daarmee van de regen in de drup raakt. Het feit dat KPN 44 procent van de Nederlandse breedbandmarkt in handen heeft (OPTA marktmonitor 2007) maakt dit probleem alleen maar ernstiger.
Het is daarom belangrijk dat dit probleem ook bekend is bij andere internetproviders zodat het bij KPN gemeld kan worden om op die manier tot een oplossing te komen. SpamExperts BV raadt KPN-gebruikers aan er op bedacht te zijn dat niet altijd een waarschuwing wordt teruggestuurd wanneer uitgaande email niet aankomt.