- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 11 februari 2014 08:01 uur
Vraag: wat heeft u als datacenter-eigenaar of bouwer aan de plannen van Facebook? Antwoord: alles. Het zijn de grote jongens als Facebook, Google en Apple die nu bepalen hoe iedereen straks datacenters bouwt. Daarin is vooral Facebook op dit moment toonaangevend. De keuze gaat tussen Lego of Ikea. Het bedrijf lichtte vorige week de plannen toe voor alle nieuwe centers die deels ook in Europa gebouwd gaan worden.
De uitdaging, aldus Facebook tijdens het Open Compute Summit, is om alle nieuwe datacenters in de helft van de tijd te bouwen als de huidige. De social media-gigant kijkt daarom naar twee methodes. De eerste methode is eigenlijk al een beproefd recept in Rapid Datacenter Deployment. Delen van het datacenter worden in containers min of meer kant en klaar aangeleverd. Je kunt delen met computing power – racks, servers, netwerkcomponenten – op deze manier naar de bouwlocatie verschepen, maar ook koeling en electriciteitsvoorzieningen. Als Legosteentjes ‘klik’ je het datacenter vervolgens in elkaar.
Flat packaging
Een tweede methode die Facebook nu serieus overweegt, is afgekeken van Ikea: flat packaging. Je koopt bij een leverancier alle onderdelen en verpakt deze slim voordat je alles verscheept. In een doos zitten bijvoorbeeld alle onderdelen voor een rack met servers en – letterlijk – de assemblagetekening. Ter plaatse worden de onderdelen in elkaar gezet. Omdat alles slim is verpakt in units, kan de levering uitermate efficiĆ«nt plaatsvinden. Daarbij kijkt het bedrijf ook naar just-in-time-delivery principes waar met name Toyota erg goed in is. De Japanse autobouwer ontwikkelde daarvoor ooit eens de QR-code, zodat onderdelen snel overal ter wereld vindbaar en beschikbaar konden worden gemaakt. Dit leverde enorme voordelen op in voorraadbeheer.
Fastfood
Rapid Datacenter Deployment. Dat gaat een stuk verder dan de modulaire datacenterbouw zoals we dat op dit moment kennen. Zeker met het oog op kosten, zullen ontwerpers, bouwers en toeleveranciers veel beter moeten gaan kijken naar moderne logistieke processen in werelden buiten de IT. De oogkleppen moeten af. Bedrijven buiten de IT zijn al vele malen slimmer in het bedenken en opzetten van logistieke processen. Noodgedwongen door crisis, uitgedaagd door hun klanten. Waarom zouden datacenter-designers niets kunnen leren van de processen in een fastfoodketen? De komende jaren worden lessen efficiƫntie.