- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 17 februari 2014 08:01 uur
Recent werden, naar aanleiding van de invoering van IBAN, hosters door ISPam.nl gewezen op de noodzaak de eigen website eens kritisch onder de loep te nemen. De aanleiding hiervoor was een Amerikaans onderzoek dat aantoonde dat het aanbod van pakketten en informatie over de aanbieder (vandaar ook de link met IBAN) alles behalve duidelijk was.
Nog geen maand later zien we een Duits onderzoek, verricht door Techconsult in opdracht van een Duitse hoster, voorbij komen waarbij precies weer die punten naar voren komen. Het onderzoek stipt al meteen twee punten aan die iedereen bekend voorkomen en structureel onderschatte valkuilen zijn: het onderscheid tussen de pakketten wordt default aangeduid door een grootte (M, L, XL) en variaties daarop als standard, advanced, professional, super professioneel. Andere punt: ‘Featuritis’, het uitgebreid opsommen in onmogelijke tabellen van alle mogelijkheden.
Leuk voor insiders, maar wie is de (beoogde) klant en begrijpt die dat wel? De opdrachtgever van het onderzoek, Goneo.de, bedient twee klantgroepen die zeker niet super professioneel zijn: particulieren die iets met een website willen en het Duitse equivalent van MKB’ers/ ZZP’ers. Logisch dus dat men zich daar eens is gaan afvragen of voor die klantgroepen andere communicatie en een aangepast aanbod beter zouden zijn dan blijven uitgaan van de echte IT profi’s (en personen die zich voordoen dat te zijn).
Resultaat van dit alles is een rapport van 15 pagina’s dat vrij downloadbaar is. Dat is een sympathiek gebaar, want zelfs al is niet iedere ISPam-lezer de Duitse taal machtig, je kunt echt leren van de bevindingen die verder gaan dan de voorspelbare en terechte oproep te stoppen met de Featuritis en te focussen op een duidelijke boodschap. Een paar voorbeelden: dat e-mail onder eigen domein voor de meeste klanten top prioriteit heeft zal niet verbazen. Dat bijna evenveel zakelijke gebruikers als echte consumenten aangeven een fotogalerij belangrijk te vinden, komt aanvankelijk wat minder vanzelfsprekend over. Maar dat ‘Sicherheitsleistungen’, oftewel maatregelen tegen DDoS-kabouters en scriptkiddies, hoog scoren kan wel een eye-opener zijn.
Het laatste kan – hoewel dat buiten de scope van het gepubliceerde onderzoek valt – aanleiding zijn voor een slimme upsell-actie rond het thema ‘veiligheid’ . Dat is ook weer het aangename van dit onderzoek, je kunt er makkelijk zelf op voortborduren. Lezen dus!