- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 19 februari 2014 12:00 uur
In het jaarverslag over 2013 heeft TelecityGroup er voor gekozen om de key performance indicator winst per verhuurde vierkante meter datavloer in te ruilen voor de winst per verkochte kilowatt aan stroom. De winst per verkochte kW stroom kwam uit op £1.655 in 2012 was dit nog £1.608.
Verkochte kW-stroom vervangt verhuurde vierkante meters
De keuze voor de nieuwe KPI van winst (EBITA) per verkocht kW stroom komt naar eigen zeggen voort uit de focus van TelecityGroup op maximale return on investment. De winst per eenheid verkochte stroom sluit namelijk beter aan bij het prijsmodel dat binnen het bedrijf wordt gehanteerd. Daarnaast is de hoeveelheid verkochte stroom ook consistenter en accurater te meten dan de hoeveelheid verhuurbare datavloer.
Winst in Verenigd Koninkrijk hoger dan in de rest van Europa
Opvallend is dat zowel de omzet als winst in Groot-Brittannië een stuk hoger is dan in de andere Europese landen waar TelecityGroup actief is. De omzet is in Groot-Brittannië £5.997 en £4.434 in de andere Europese landen. De winst per verkochte kW bedraagt in het Verenigd Koninkrijk £2.161 terwijl dat in de andere europese landen £1.358 is.
De omzet en winst per datacenter is volgens TelecityGroup afhankelijk van verschillende factoren, zoals de hoeveelheid beschikbare stroom, de leeftijd van de datacentra, valuatakoersverschillen en de mogelijkheid om een marge te maken op de stroom zelf.
De resultaten over 2012 en 2013
Het jaarverslag 2013 van TelecityGroup is hier te lezen hier te lezen (pdf).