- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 24 februari 2014 08:01 uur
Hosters en datacenters hebben in de afgelopen jaren bijna permanent veranderingen doorgevoerd. Het meest in het oogspringende zijn de verbeteringen in techniek en performance. Minder opvallend, maar wel van wezenlijk belang, zijn zaken waarop vroeger actief werd geconcurreerd, maar tegenwoordig niet meer.
Tot die laatste categorie hoort de omgang met energie en afval, waarover op ISPam.nl vaker is geschreven. Zonder de meerjarenafspraken tussen onder andere datacenters, grotere hostingaanbieders en overheid was hosting waarschijnlijk nu nog even vervuilend geweest als het aan het begin van deze eeuw was. Maar gelukkig is de sector erin geslaagd om zonder draconische sancties van de overheid te komen tot een stevige reductie van CO2 uitstoot. Als je nu kijkt naar de sector zie je dat ‘groene energie’ amper meer een USP is, bijna iedereen heeft het (dat niet iedereen dat goed communiceert is een ander punt). Je zou daarmee kunnen stellen dat CO2-reductie inmiddels een hygiënefactor is geworden. De klant verwacht het en het valt pas op op het moment dat het ontbreekt.
Als je je vervolgens verdiept in de hygiënefactoren van andere sectoren en branches valt op dat bij zowel DC’s als hosting het aantal beperkt is. De bekendste en meest voor de handliggende is veiligheid. Iedere fatsoenlijke hoster en DC heeft veiligheid dusdanig in zijn bedrijfs-DNA zitten, dat hij er – voor de buitenwacht ! – niet eens zo veel aandacht aan besteedt. De klant vindt dat wel goed, zeker als er een ISO-certificaat kan worden getoond.
Enkele weken geleden hield PI.Lab, het samenwerkingsverband tussen de Universiteiten van Nijmegen en Tilburg, TNO en SIDN, een bijeenkomst (‘industrie-consultatie’) in Den Haag met als thema privacy-vriendelijke innovaties. Op de bijeenkomst – in het verlengde van door PI.Lab in opdracht van het ministerie van Economische Zaken verricht onderzoek – werd gesproken over reeds bestaande innovaties die privacy vriendelijk zijn, trends op dit terrein en de vraag wat de overheid hier kan of moet doen.
Wat heeft dat te maken met hygiënefactoren? Het antwoord is simpel: stel nou dat we als sector massaal werk maken van privacy, door betere diensten aan te bieden, de klanten beter te informeren en samen met de klant ook te zorgen dat zijn klanten maximaal ontzorgd worden, wat zou daar dan de impact van zijn? Ten eerste dat we als sector een punt minder hebben om onderling op te concurreren. Op de tweede plek een informeel kwaliteitskeurmerk voor de sector en tenslotte een mooie manier ons van aanbieders uit andere landen te onderscheiden. Samengevat: hoe meer hygiënefactoren, hoe sterker de sector.
En voor wat betreft privacy, hosting en dataopslag. Het feit dat Britse en Canadese partijen Nederland niet zien als een safe heaven voor hun data, geeft aan dat het wellicht zo gek nog niet is daar als sector serieuzer naar te kijken.