- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 28 februari 2014 08:03 uur
LeaseWeb heeft in het afgelopen jaar drie taps gezet en meegewerkt aan 57 informatieverzoeken van de overheid. Dat blijkt uit het Transparency Report over 2013 dat LeaseWeb deze week heeft gepubliceerd. Eerder kwam van BIT ook al een dergelijk rapport uit.
In het hele jaar kreeg LeaseWeb in Nederland 104 informatieverzoeken van de overheid. Daarvan werd in 23 gevallen de gevraagde informatie overhandigd. 47 verzoeken werden geheel geweigerd en 34 keer werkte LeaseWeb voor een deel mee aan het opsporingsverzoek.
Bij deels geweigerde verzoeken vraagt een opsporingsambtenaar naar NAW-gegevens plus iets anders (bijv. betaalgegevens). “Alleen als er een vordering van een officier van jusitie is, worden dergelijke gegevens verstrekt, anders worden alleen NAW-gegevens gedeeld”, verklaart Alex de Joode, Senior Regulatory Counsel bij LeaseWeb. Dat ging dus in 34 gevallen zo vorig jaar.
In Duitsland was het aantal verzoeken om informatie van de overheid vele malen hoger. In 2013 ontving LeaseWeb daar 423 opsporingsverzoeken. In 142 gevallen werden deze door de hoster geweigerd. In Duitsland werden twee taps gezet. In de Verenigde Staten kreeg LeaseWeb slechts 14 opsporingsverzoeken.
Andere hosters
Eerder deze week gaf hoster BIT uit Ede ook al inzage in het aantal aanvragen tot het verstrekken van persoonsgegevens en notice-and-takedown-verzoeken (NTD). In 2013 ontving BIT, net als in 2012, slechts één verzoek naar NAW-gegevens door een opsporingsinstantie. Dit is waarschijnlijk zo laag omdat BIT niet rechtstreeks zaken doet met consumenten, zo stelt het bedrijf zelf.
Ook heeft BIT in 2013 29 NTD-verzoeken ontvangen gericht op malware hosting. Al deze sites zijn offline gehaald. BIT heeft daarnaast 24 klachten over phishing-sites ontvangen waarvan 22 verzoeken in behandeling zijn genomen.
DHPA
Onlangs riep branchevereniging DHPA haar deelnemers nog op om de richtlijn ‘Responsible disclosure’ te hanteren. Dit houdt in dat hosters ‘op verantwoorde wijze’ mogelijke beveiligingsproblemen en kwetsbaarheden in ICT-systemen naar aanbieders melden.
Volgens DHPA-directeur Michiel Steltman hecht de brancheorganisatie waarde aan transparantie over het optreden van de overheid, omdat dat het vertrouwen in de dienstverlening kan vergroten. “Zo hopen wij bij te kunnen dragen aan het verminderen van de onduidelijkheid over de omvang van het aantal verzoeken om data, die de overheid aan de sector doet”, zo vertelt Steltman tegenover ISPam.nl.