- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 9 april 2014 08:01 uur
De meeste klanten hebben waarschijnlijk niet op dagelijkse basis contact met hun hostingprovider. Gewoon omdat je site of server moet draaien en omdat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Maar als het aankomt om service, zijn er duidelijke verschillen tussen hosters te ontdekken.
Onlangs kwam al een aanbieder van WordPress-hosting in het nieuws die als dienst gratis een verhuisservice voor de website van de klant aanbiedt. Een dergelijke service kennen nog enkele partijen in Nederland.
Realhosting bijvoorbeeld. “We hebben onderzocht wat klanten tegenhoudt om klant te worden bij ons bedrijf. Een van de belangrijkste punten is dat mensen erg opzien tegen een verhuizing. Omdat ze niet weten hoe ze dat doen, maar ook omdat ze opzien tegen de mogelijke problemen”, zegt Pim Effting, directeur bij Realhosting. Volgens hem speelt dit niet alleen bij eindgebruikers, maar ook bij IT-professionals. “Noem het woord migratie en ze krijgen spontaan een zweetaanval.”
Het bieden van een overstapservice kost echter wel de nodige tijd en ‘resources’, erkent ook Effting. “Gelukkig zijn we niet de goedkoopste in de markt en hebben we daardoor ook de marge op de dienstverlening om dit soort dingen aan te bieden. Zelf vind ik de kwaliteitsperceptie erg belangrijk. Klanten realiseren zich gelukkig ook dat zorgeloze hosting iets meer kost dan bij een prijsknaller.”
Er zijn uiteraard ook goede redenen om een dergelijke verhuisservice niet aan te bieden. Yourhosting doet dat bijvoorbeeld bewust niet. “Veel software-installaties hebben andere opties. Vaak zit hier veel handmatig werk in om dit om te zetten. Omdat wij wekelijks veel klanten krijgen, zou dit niet voor ons haalbaar zijn om uit te voeren”, verklaart Wouter van Gelder van Yourhosting.
Overigens wie toch hulp bij het verhuizen nodig heeft, kan daarvoor bij Yourhosting tegen betaling wel hulp krijgen van een webmaster.
Wordt het niet eens tijd dat meer hosters over hun service gaan nadenken en zoiets als een verhuisservice – al dan niet tegen betaling – aan hun klanten aanbieden?
[advpoll id=”5″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]