- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 17 juni 2014 13:00 uur
Vandaag is Cloudflare voor de tweede dag oprij in Amsterdam getroffen door een storing. Daarnaast is ook de eigen website en API getroffen door een storing. De informatie die het bedrijf verschaft over de storingen is opnieuw zéér summier. Klanten hebben geen flauw idee waar ze aan toe zijn en klagen er daarnaast over dat de storingen eerder regel dan uitzondering beginnen te worden.
De storingen van vandaag zijn door Cloudflare enkel op Twitter gemeld. In de tweet wordt er enkel melding gemaakt dat het bedrijf last heeft van netwerkcongestie in Amsterdam. Een half uur later volgt een tweede tweet dat het probleem opgelost is. Op de statuspagina van het bedrijf stond de status van Amsterdam gewoon op “online” tijdens de storing en niet op “service degradation” zoals je zou verwachten.
Na de laatste tweet is er een Duitse klant van het bedrijf die opmerkt dat er nog steeds problemen worden ervaren met de dienstverlening van Cloudflare vanuit Noord-Duitsland. Een uur later volgde een volgende tweet van Cloudflare, waarin melding wordt gemaakt van “upstream network routing issues”. Hierdoor is ook de eigen website en API van Cloudflare verminderd bereikbaar.
https://twitter.com/CloudFlareSys/status/478817782427959296
Dit is problematisch, omdat klanten die getroffen zijn door de storing hierdoor de Cloudflare reverse proxy voor hun website(s) niet (tijdelijk) kunnen uitschakelen via de Cloudflare website of API. De enige manier om Cloudflare toch uit te schakelen is door een nameserver wijziging voor de getroffen websites uit te voeren. Gezien de TTL van nameservers vaak langdurig zijn, is dat voor een storing van enkele uren ook geen optie. Kortom klanten zijn bij een storing die ook de Cloudflare website en API onbereikbaar maakt, aan de goden overgeleverd.
Ondertussen klagen klanten dat de storingen van Cloudflare eerder regelmaat dan uitzondering beginnen te worden. Het gaat interessant worden om te zien of dit Cloudflare klanten gaat kosten.