- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 16 oktober 2008 08:03 uur
Op Ispam staat al een tijdje een poll waarin aan bezoekers word gevraagd hoe zij denken over de toekomst van de webhostingmarkt. In totaal hebben zo’n 150 mensen op de poll gereageerd. Ruim de helft van alle respondenten denkt dat enkel de grote en de nichespelers zullen overleven. Één op de vijf bezoekers denkt dat de webhostingmarkt niet zal veranderen. Een minderheid denkt dat enkel de grote partijen overleven en de overige respondenten denken juist dat er meer fragmentatie op zal gaan treden.
Zijn de bezoekers die de poll invulden een afspiegeling van de hostingmarkt? Ofwel; werd de poll ingevuld door voornamelijk grote of kleine partijen? Generalisten of nichespelers? Hoewel het dus maar de vraag is of de poll representatief is voor de webhostingmarkt, kunnen we er wel uit afleiden welke kant de hostingbranche op gaat.
In interviews met mensen uit de webhostingbranche vraag ik altijd naar hun toekomstvisie. De antwoorden komen natuurlijk nooit helemaal met elkaar overeen. Maar de geïnterviewden voorspellen bijna altijd consolidatie van de webhostingmarkt.
Het antwoord van de respondenten vind ik niet heel verwonderlijk. In een markt met hevige prijsconcurrentie zijn veel ondernemingen (met name de generalisten) op zoek naar manieren om in de kosten te snijden. Een van de manieren om dit te doen is schaalvergroting. Dat lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Grote ondernemingen kunnen makkelijker efficiënte bedrijfsprocessen ontwikkelen dan kleine bedrijven. Als ik het heel cru zou stellen zou ik kunnen zeggen dat uiteindelijk elk bedrijf wil handelen als een effectieve kostefficiënte machine. De hostingbranche is hiervoor de ideale branche. Bij veel providers is de kennis om applicaties voor procesautomatisering te ontwikkelen al aanwezig. Bovendien zorgt het “karakter” van de branche voor hoge acceptatiegraad van aanvaarding van innovatieve applicaties.
Groeien wordt in dit geval dus gezien als oplossing om de huidige positie op de markt te behouden of de positie te verbeteren. Een hoster met expansieplannen kan zijn geld steken in een marketingcampagne en zo proberen meer klanten binnen te halen. Maar dat is misschien niet de juiste oplossing (wie valt er op tussen al dat marketinggeweld van de concurrenten?). Hij kan het geld ook gebruiken om een ander bedrijf op te kopen. In plaats van een klantendatabase op te bouwen, wordt deze dus simpelweg aangekocht.
Kleine providers zullen het waarschijnlijk niet eens zijn met het bovenstaande verhaal. Zij bieden tenslotte toch twee unieke verkooppunten? Te weten: lokale aanwezigheid en persoonlijke aandacht. Deze argumenten zijn echter makkelijk te weerleggen. Bij een dienst als hosting lijkt mij lokale vertegenwoordiging niet erg belangrijk. We hebben het tenslotte over het word wide web! Persoonlijke aandacht is uiteraard wel belangrijk. Maar met moderne klantensoftware kan een grote provider kunstmatig de persoonlijke aanpak van een kleine provider imiteren. Kleine providers trekken in beide gevallen dus aan het kortste eind.
Tot nu toe heb ik het nog niet gehad over de andere groep die volgens de helft van de respondenten zal overleven; de nichespelers. Ik denk dat dit een interessantere groep providers is dan de grote partijen. In deze groep zitten niet alleen kleine providers met een zeer divers aanbod, hierin zitten ook innovatieve hosters. Ofwel de grote hostingpartijen van morgen. Maar wellicht kan ik dat beter bewaren voor een volgende column.