Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Interview: De strategie achter de buitenlandse uitbreiding van de AMS-IX

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 30 juni 2014 08:01 uur

In een recent artikel op ISPam werd gewezen op de tegenvallende groei van het verkeer bij o.a. AMS-IX New York. AMS-IX reageerde prompt op deze constatering en dat leidde afgelopen week tot een interview op de nieuwe locatie van AMS-IX met CCO Mark Cooper waarin een ander én leerzaam beeld werd geschetst.

Door te stellen dat de groei in New York tegenvalt, is volgens Cooper een aantal wezenlijke aspecten buiten beschouwing gelaten. Het begint ermee dat het echt operationeel zijn pas sinds april 2014 een feit is. Een IX opzetten – ook volgens het OPEN-IX model – vergt tijd. Daarnaast wordt in de VS door lokale partijen een compleet ander model gehanteerd voor het runnen van een IX en de benutting van DC’s.

Cooper legde uit dat de eigenaar van een DC in de regel bepaalt hoe er wordt gekoppeld. De “exploitatie” van de MeetMeRooms en daarmee interconnectie zijn niet minder dan een wezenlijk onderdeel van de businesscase. Tel daarbij op dat in de fysieke kingsize DC-panden vaak meerdere – concurrerende – DC’s zitten en je begrijpt dat de VS markt onvergelijkbaar is met wat wij hier in Nederland zijn gewend.

Het boeiende betoog met sprekende voorbeelden van Cooper over de VS markt – wij zouden dat ook graag eens horen op een bijeenkomst van bijvoorbeeld ISP-connect – is voor iemand die alleen de Nederlandse markt kent en wellicht weet hoe Frankfurt en Londen functioneren confronterend. Cooper maakte de treffende opmerking dat het Amerikaanse model, dat niet open en niet neutraal is “fundamentally broken“ is. Dat kan aanzetten tot nadenken over deze vraag: hoe vaak sta je er bij stil dat de opzet van Europese partijen zoals de AMS-IX de achilleshiel is voor het succes van de gehele internetsector in dit land?

Dat een buitenlandse partij, die denkt de Amerikaanse en andere nieuwe markten te betreden met een compleet ander model (OPEN-IX) dan men daar gewend is, goed beslagen ten ijs moet komen, is logisch. De AMS-IX kijkt naar alle markten waarbij men gebruik maakt van het nodige vooronderzoek. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar droge statistiek over het gebruik van breedband. Men kijkt bijvoorbeeld ook naar de omvang van een lokale gamingindustrie, vraag en aanbod van cloud en de rol van mobile. Dat betekent zeer zeker nog steeds niet dat men zomaar overal een OPEN-IX uit de grond zal stampen als die cijfers positief zijn. De doelstellingen van de AMS-IX zijn in dat opzicht glashelder: een nieuwe lokale markt betreden is alleen denkbaar als het lukt die markt met een open model open te breken. Met andere woorden: het moet fundamentele impact hebben. Ergens gaan zitten waar de huidige AMS-IX partijen nog geen local presense hebben is op het eerste gezicht dan ook onlogisch en onwaarschijnlijk. De komst van een nieuwe AMS-IX locatie kan echter helpen juist wel op die plekken activiteiten te ontplooien, het vinden van en aansluiten op een geschikte IX is immers geen lastig vraagstuk meer. Een punt dat daarmee samenhangt: als een markt gedomineerd wordt door één (1) nationale carrier en/of monopolist of er sprake is van een reeds gevestigde (open) markt zoals Frankfurt, dan is het uiterst onwaarschijnlijk dat AMS-IX daar aan de slag gaat.

Wat betreft wie er dan aan de slag gaan: een vaak over het hoofd geziene factor is de omvang van de AMS-IX: het is gewoon een kleine organisatie. Dit betekent dat ook ten aanzien van buitenlandse expansie (als je dat woord al mag gebruiken) de keuzes beperkt zijn. Men heeft op dit moment nadrukkelijk geen eigen personeel in het buitenland. Alles wordt vanuit Amsterdam geregeld en indien nodig wordt er – en we begrepen naar volle tevredenheid van alle partijen – gebruik gemaakt van de rol die de huidige deelnemers in het buitenland kunnen vervullen als ambassadeurs.

Nu Cooper dit allemaal heeft uitgelegd, is duidelijk dat de huidige cijfers over New York tegenvallen als je het sec vergelijkt met de grafieken van de bestaande open Nederlandse markt. Appels met peren vergelijken dus, maar op basis van de beschikbare informatie was dat een logische en bijna onvermijdelijke valkuil. Locatie New York moet gewoon nog groeien en de verwachting is dat met 2 tot 3 jaar de verkeersstromen (twee kanten uit!) behoorlijk zullen zijn.

Met die laatste opmerking over tijd liet de AMS-IX nog iets doorschemeren: denken en handelen omwille van een korte termijn succes lijkt er niet te bestaan. Daar zie je een groot verschil tussen de hoster en DC die in de regel zo snel mogelijk maximale winst moeten maken en deze non-profit organisatie die iedereen van naam kent, maar waar weinigen dagelijks mee te maken hebben.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.