- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 2 juli 2014 15:16 uur
De Europese Commissie publiceerde vorige week een document met richtlijnen voor overeenkomsten met cloudproviders. Het document bevat vooral definities voor SLA’s, service level agreements. Niets schokkends, maar wel een teken dat clouddiensten inmiddels zijn uitgegroeid naar volwassen ICT-dienstverlening. Al was het maar omdat honderd partijen de definities in het document ‘dragen’.
Volgens EU-commissaris Neelie Kroes gaan vooral kleinere bedrijven profiteren van het feit dat cloudproviders een gezamenlijk en eenduidig begrip hebben ontwikkeld ten aanzien van hun dienstverlening. Waarmee ze bedoelt dat met name kleinere bedrijven vaak door de bomen het bos niet zien en diensten van diverse aanbieders niet met elkaar kunnen vergelijken door verschil in definities. Zeker kleinere tot middelgrote bedrijven zijn ook niet altijd gewend om met SLA’s te werken voor ICT-services, iets dat bij grote tot enterprise-klanten gemeengoed is. Met de Europese richtlijnen moet het voor alle partijen gemakkelijker worden om SLA’s voor clouddiensten af te sluiten.
Toch blijft één gebied redelijk onaangeroerd in de richtlijnen: bij clouddiensten is de plaats waar de data wordt opgeslagen altijd een onderwerp, doorgaans ingegeven door de bepalingen in de Patriot Act. Het meest bruikbare advies dat de richtlijnen hiervoor geven is dat elk contract door juristen gecheckt moet worden. Doel van de richtlijnen is dan ook niet om uitspraken te doen over wetgeving of juridische bepalingen. Het doel is standaardisatie van begrippen, aldus EU-commissaris Vivian Reding. “Dit helpt om vertrouwen te krijgen in innovatieve ICT-oplossingen.”
En meer vertrouwen betekent meer business. Voor Europese bedrijven. Hoewel het document ook door grote Amerikaanse spelers wordt gedragen. IBM, Google, Amazon, Salesforce, HP en Microsoft hebben bijgedragen aan het document. Dat kan ook eigenlijk niet anders. Europa kent geen grote cloudspelers van hetzelfde formaat als de genoemde ondernemingen. Meest opvallende Europese namen zijn T-Systems, Deutsche Telekom, Telecom Italia, EuroCloud en Atos.